Gretel Hänlyn (UK)
Hvad får man, hvis man mikser gotisk pop, kantede guitarakkorder og en dragende vokal? Svaret er et af Englands hotteste nye navne.
En opvækst med Take That, One Direction, Nick Drake, Nirvana, Nick Cave og Wolf Alice i hørebøfferne peger umiddelbart mest i retning af en musikalsk rodebunke. Men når man lytter til Londons nyeste stjerneskud Gretel Hänlyn, giver de forskelligartede musikalske input på forunderligvis mening. For 20-årige Maddy Haenlein – hvis kunstnernavn stammer fra hendes tyske tante – skriver dunkle, iørefaldende og personlige popsange, der ikke er bange for at udfordre sin lytter.
Udover evnen til at skrive kantede, men catchy melodier – der lyder lidt, som hvis Ethel Cain, King Krule og The Cure jammede på et lo-fi-anlæg i et mørkt kælderrum – er Gretel Hänlyns stærkeste signatur hendes bemærkelsesværdige stemme. Som teenager fik hun en sygdom i mellemgulvet, der gjorde, at hun i en periode ikke kunne synge. Da hun igen var rask, havde stemmen ændret sig og fået en mørkere og mere røget klang, der passer perfekt til hendes gotiske melodier, hvor hun eksperimenterer med elementer af noir- og artpop, grunge-guitar, electrorock og klassiske singer/songwriter-dyder.
Hun gjorde for alvor opmærksom på sig selv sidste år med den stærke debut-ep ”Slugeye”, der er produceret af den engelske producer Mura Masa, der bl.a. har arbejdet med Clairo, A$AP Rocky og Moses Boyd – og som Gretel Hänlyn i øvrigt også har udgivet flere numre sammen med. Sammen har de lige færdiggjort en ny ep, der bliver udgivet senere i år, og hvorfra numrene ”Drive”, ”Today (can’t help but dry)” og ”Wiggy”, der allerede er udkommet, peger i nye spændende retninger for det nysgerrige sangskrivertalent.
Det er altså en musiker i rivende udvikling, der gæster Syd For Solen til sommer, og hendes koncert er derfor en enestående chance for at opleve en af Englands fremtidige stjerner for første gang herhjemme.
Med forbehold for ændringer