Ellen Ahnfelt-Rønne - Scenograf og kunstner

Det er solen, der binder os sammen

Med solen som et lysende omdrejningspunkt er Ellen Ahnfelt-Rønne gået på opdagelse i gamle salmer, viser og sange som inspiration for det store udsmykningsprojekt, hun er ved at skabe til SYD FOR SOLENs centrale bar midt på festivalpladsen.

 

“Jeg er vokset op i en teaterfamilie, og scenekunsten føles som mit hjem. Men mellem min opvækst fuld af teater og til mit virke som scenograf og kostumedesigner idag, tog jeg en “omvej” ved at uddanne mig på Kunstakademiets Designskole i beklædning og tekstil, for at åbne min verden lidt. Her forelskede jeg mig i alle de intime, følelses- og erindringsmæssige forhold vi har til tekstiler, hvilket jeg har arbejdet med som omdrejningspunkt for en række værker og udstillinger de seneste 4 år.

Vi besøgte Ellen Ahnfelt-Rønnes i hendes atelier til en samtale om hvordan tekst er kernen af inspiration for hendes praksis, og forbindelserne mellem det der var, og det som kommer.

Udsmykningen træder frem som et 24 meter langt landskab af illustrationer, der er inspireret af sange som “Til solen” og “Se, nu stiger solen op af havets skød”. Fra afstand bølger tekstilerne i vinden, og på nært hold træder fortællingerne frem som små rebusser eller billedtavler.

Er der noget du er særligt fascineret af i din praksis for tiden? 

Jeg er meget optaget af at forbinde nyt og gammelt. Jeg tror vi har brug for at være både forud- og bagudskuende, når vi skal løse de problemer vi står overfor i dag. Vi har brug for at se tilbage på gamle metoder og genfinde tid og plads til at det tager tid at skabe og reparere. Og så er jeg også rent æstetisk interesseret i at forbinde tryk og andre moderne teknikker og udtrykssprog med f.eks. folkesagn eller helleristninger. 

Vil du sætte nogle ord på, hvad inspirerer din idé til udsmykningen? 

Jeg skrev ud på min instagram efter inspirationsdeling om temaet solen, og her opdagede jeg hvordan folk på tværs af alder, køn og virke sendte mig de samme gamle salmer, sange fra højskolesangbogen og vuggeviser. Det mindede mig om hvilken universel betydning solen har for os, noget højtideligt og bund-roligt på samme tid. 

Noget der binder os sammen, noget der altid vil være der, og at solopgange og -nedgangene spiller en stor rolle i vores liv. Mine illustrationer skal vise gentagelserne af ordet sol og dens bevægelse op og ned, og de skal være til at læse og forstå på tværs af sprog og alder. 

Hvilken betydning har musik for dig når du arbejder i dit atelier? 

Jeg lytter meget ofte til musik i mit atelier, og da jeg som sagt ofte bliver inspireret af ord, holder jeg meget af at høre dansksproget musik. 

Mit arbejde til SYD FOR SOLEN er virkelig et 1:1 eksempel på dette, hvor hele værket er bygget op over danske sange og digte. 

Helt generelt arbejder jeg rigtig godt ud fra tekst – det kan være et helt manus, et kort digt eller et enkelt ord. Og så starter min værkproduktion næsten altid ved en lyst til at arbejde i et særligt materiale.

 

 

Hvordan balancerer du det kunstneriske og abstrakte, over for det funktionelle og praktiske når din udsmykning er til en festival? 

Mit bidrag til atmosfæren på festivalen i år er en udsmykning uden en egentlig funktion, men jeg tænker selvfølgelig over sigtelinjer og hvordan tæpperne kan være smukke både på lang og kort afstand, ved at skabe illustrationer, der har en detaljegrad på nært hold, men også bliver til et bevægende landskab i sin sammenhæng. 

Jeg tænker også over hvordan vind og vejr vil støde sammen med værket på finest mulige måde, og vælger mit materiale ud fra målet om at finde den rigtige balance mellem lethed og udendørs omstændigheder.