Torsdag 13. august

SOMBR

Medina 

Amyl and The Sniffers

Dijon

Ravyn Lenae 

Bette

Kind mod Kind

  • SOMBR

    Ombejlet amerikansk indie-sensation giver sin første danske festivalkoncert i Valbyparken. 

    Man skal løbe hurtigt for at følge med den buzz, der lige nu er omkring SOMBR. 

    Den amerikanske sanger, sangskriver og producer har dog ikke altid haft medvind. Til gengæld er han beviset på, at der kan komme noget godt ud af at droppe ud af en klassisk musikuddannelse og være isoleret under corona-pandemien. 

    Disse to omstændigheder satte nemlig den unge amerikaner – der på det tidspunkt blot var teenager – i gang med at arbejde med sine egne numre hjemme i soveværelset i New York. Han lærte sig selv at producere og begyndte at skrive emotionelt gribende indie-hymner. 

    Gennembruddet kom i 2022 med ”Caroline”, som han selv havde skrevet, produceret og udgivet, da han var blot 16 år gammel. I 2023 kom den smukke og kunstnerisk flyvefærdige ep ”In Another Life”, og i 2024 udkom hans karriereomvæltende gigahit ”Back to Friends”. Nummeret gik viralt på TikTok, strøg ind som nr. 31 på den amerikanske singlehitliste og gik top 10 i bl.a. Storbritannien, Australien, New Zealand og Filippinerne. ”Back to Friends” er SOMBR’s til dato mest populære sang og streamet over 1 mia. gange på Spotify, hvor hans enorme popularitet understreges af hans hele 58 mio. månedlige lyttere. 

    I 2025 udsendte SOMBR sit længeventede debutalbum ”I Barely Know Her”, der bl.a. indeholder ”Back to Friends” og hans andet kæmpehit ”Undressed”. Og med sit fornemme miks af følsomt nedbarberede stunder, catchy guitarriff og upbeat popappel lever det i den grad op til forventningerne. 

    Debuten gik top 10 i bl.a. USA, England, Australien, Norge og Sverige og blev også skamrost af anmelderne. NME kvitterede med 4 ud af 5 stjerner og kaldte det ”gloriously exciting”, mens Rolling Stone uddelte samme karakter under overskriften ”SOMBR’s Debut Album Has Everything Pop Has Been Missing”. Herhjemme modtog albummet også 4 stjerner af GAFFAs anmelder. 

    Den massive opmærksomhed omkring SOMBR kommer også til udtryk live. Da han i sommeren 2025 annoncerede en koncert i februar 2026 i K.B. Hallen, gik der kun to uger, før alle billetterne var røget. Derfor vil det givetvis glæde dem, der ved den lejlighed gik forgæves, at den ombejlede indie-komet vender tilbage til Danmark for at give sin første danske festivalkoncert i Valbyparken, der tilbyder de optimale rammer for hans smukke pophymner. 

  • Medina 

    Dansk pops stilskabende legende inviterer til kæmpe inkluderende fest i Valbyparken. 

    Siden 2009 har Medina – som Soundvenue har formuleret det – ”leveret soundtracket til knuste hjerter, messy breakups og dansegulvsterapi”.  

    2009 var samtidig året, hvor hun på fire minutter ændrede dansk pop for altid, da hun udsendte ikoniske ”Kun for mig”. En formidabel, kuldslået klubbanger, der milimeterpræcist indkapsler følelsen af at feste med et knust hjerte. Som chefredaktør på Information Rune Lykkeberg har formuleret det, er sangen ”den smukkeste trøst til alle os, der bliver ved med at gå i stykker”. 

    Ved at gå sine egne vej har Medina formået ramme en nerve hos et stort publikum på tværs af aldre og generationer. Fordi hun så præcist besynger følelser, som vi alle går og tumler med, uanset alder. Publikum har elsket Medina hengivent hele karrieren for hendes popperfekte skæringer, der både mestrer et køligt, men cool elektronisk udtryk, som sigter direkte efter dansegulvet, og de store smægtende popballader med himmelhøje omkvæd.  

    Få danske musikere har et sangkatalog, der kan matche hendes. Bare tænk på tidløse klassikere som ”Ligeglad”, ”Ensom”, ”Vi to”, ”Jalousi”, ”Velkommen til Medina”, ”Mest ondt”, ”Det smukkeste” – og listen fortsætter. De seneste år har hun tilføjet en række stærke udgivelser til rækken af hits – blandt andet ”Giv mig alt”, der både var nomineret til P3 Guld og til DMA, hvor hun vandt prisen som ’Årets Solist’.

     

    Puritanere og rockister rynkede på næsen, da Medina i 2016 modtog Æresprisen til DMA for sin allerede dengang imponerende karriere – i dag glemmer man for eksempel næsten, hvor kæmpestort et navn hun var i 2010’erne i Tyskland. Men kåringen har vist sig som en profetisk honorering af en enestående kunstner, hvis relevans, indflydelse og anerkendelse vokser år for år. 

    Efter at have befundet sig sin egen popstjerneliga op igennem 2010’erne, er Medina de seneste år blevet omfavnet af musikere og lyttere, der kun var børn, da hun brød igennem, men som finder inspiration i hendes sange. Hun har således bl.a. indspillet numre med Tessa, D1MA, Kind Mod Kind, Anton Westerlin, Pil, Annika og Mille.  

    I 2024 gav hun karrierens største indendørskoncert i Royal Arena. En overrumplende magtdemonstration, som både B.T. og Berlingske uddelte maksimale 6 stjerner for, mens GAFFA honorerede showet med 5 stjerner og konkluderede, at ”Magiske Medina væltede hovedstaden”. 

    Samme år blev den danske popdronning også omsider inkluderet på Roskilde Festivals plakat, efter i årevis at have dannet lydside til utallige campingfester. Det udløste maksimale 6 hjerter fra Politikens anmelder, mens GAFFA kvitterede med 5 funklende stjerner. 

    Der er således lagt op til en kæmpe popfest med plads til både gamle og nye fans, når Medina for en stund omdanner Valbyparkens græs til Hovedstadens hotteste dansegulv.

  • Amyl and The Sniffers

    Balstyrisk australsk punkrockhvirvelvind rykker Valbyparken rundt. 

    ”En af den døende rocks helt store redningspatruljer”. Således har GAFFA karakteriseret den forrygende Melbourne-kvartet, der er typerne, som kører med store blink på taget, signalhornet i bund og skider højt og flot på fartbegrænsningerne. 

    Den australske gruppe indspillede sin debut-ep ”Giddy Up” på blot 12 timer. Lige så travlt har de, når de tæsker igennem deres højenergiske numre DIY-punk med elementer af glam og pubrock, piskende trommer, smældende riff og vrede vokaludladninger. De er blevet sammenlignet med The Stooges og The Damned, men den topkarismatiske forsanger Amy Taylor nævner selv så forskellige inspirationskilder som Minor Threat, AD/DC, Sleafords Mods, Dolly Parton og Cardi B! 

    Gruppens første album udkom i 2019 i form af den selvbetitlede debut, der scorede den flotte karakter 7,2 hos Pitchfork, der kaldte Amyl and The Sniffers ”such a blast”, mens også Uncut, Clash, Mojo og Kerrang! roste albummet. 

    Succesen fortsatte på opfølgeren ”Comfort to Me” fra 2021, der udkom internationalt gennem Rough Trade (The Libertines, The Strokes, Alabama Shakes). Kerrang! Gav det topkarakter med fem stjerner, mens Pitchfork forhøjede karakteren til 7,6 og med reference til debuten skrev: ”Everything feels bigger, heavier, and more meaningful”. Albummet strøg da også ind på 2. pladsen på den australske albumhitliste. 

    At formkurven er støt stigende understreger Amyl and The Sniffers seneste album ”Cartoon Darkness” (2024). Kerrang! Uddelte igen topkarakter og kaldte albummet ”instantly irresistible” og ”fucking fantastic”, mens medier som The Guardian, Mojo og Clash Music også kvitterede med rosende anmeldelser. Igen tordnede rockbarylerne op på en 2. plads i hjemlandet, mens de også gik top 10 England og Tyskland. 

    Live er Amyl and The Sniffers en forrygende punk-tornado, der bl.a. har turneret med Weezer, Green Day, The Smashing Pumpkins og Jane’s Addiction. Gruppen har et tæt og kærligt forhold til koncertgængere herhjemme, hvor de har optrådt på Gutter Island, for et udsolgt Loppen i 2022 og i 2024 både i et komplet udsolgt Store VEGA og på NorthSide. Sidstnævnte show honorerede GAFFAs anmelder med 5 funklende stjerner og kaldte det en ”ekstatisk kraftudladning” og ”tempofyldt toppræstation”. 

    Der er kort sagt mødepligt for alle guitargeile musikelskere, når de australske rockbaryler fyrer op under deres smittende punkrockhymner på SYD FOR SOLEN.  

  • Dijon

    Ombejlet producer giver sin første danske koncert med unikt miks af indie, americana og R&B. 

    Han har været med til at lave Justin Biebers seneste to album, Bon Ivers ”Sable, Fable”, Charli XCX’ ”How I’m Feeling Now” og Mk.gees ”Two Star & the Dream Police”. Men fra at have indtaget en tilbagetrukket producerrolle, er Dijon i fuld sving med at træde i karakter som banebrydende kunstner i eget navn. 

    Ligesom Mk.gee, der sidste år gæstede SYD FOR SOLEN, opererer Dijon i en musikalsk særverden, hvor musikalske brokker fra 70’erne, 80’erne og 90’erne blandes sammen på nye originale måder. Han bruger mange akustiske instrumenter, men bearbejder og manipulerer dem og kører produktionerne igennem filtre, så inspirationen fra R&B med strejf af indie og americana munder ud i excentriske, tågede og trippede numre med en lokkende melodisk kerne. 

    Dijon Duenas, som hans fulde navn lyder, tog sine spæde musikerskridt i hiphopduoen Abhi//Dijon, der nåede at udgive et par ep’er, inden de i 2016 flyttede fra Baltimore til Los Angeles, hvorefter deres veje skiltes. I LA begyndte Dijon til gengæld at arbejde sammen med hiphopgruppen Brockhampton. Han fik også kontrakt med et underlabel til Warner og udsendte to ep’er, ”Sci Fi 1” og ”How Do You Feel About Getting Married”, i 2019 og 2020. 

    Karrieren tog for alvor skridt fremad året efter, hvor debutalbummet ”Absolutely” udkom. Her arbejder Dijon med et i udgangspunktet akustisk-folket udtryk, som han ikke ulig Bon Iver vrider i poppede, ekspressive og eksperimenterende retninger, bl.a. med hjælp fra Mk.gee på guitar. Pitchfork anmeldte albummet positivt og roste bl.a. hans hviskende og hæst indfølte vokal. Dijon fik i 2022 sin amerikanske tv-debut i ”The Tonight Show”, og senere samme år endte hans nummer ”Many Times” på Barack Obamas hypede sommerplayliste. 

    Efter at have brilleret som producer og samarbejdspartner for Mk.gee på ”Two Star & the Dream Police” i 2024 har 2025 budt på flere højdepunkter for Dijon. Samarbejderne med Justin Bieber og Bon Iver taler for sig selv, men med sit andet album ”Baby”, der bobler over af skæve synth, samplede guitarriff og trommeloops, fik han for alvor rettet spotlyset mod sig selv.  

    Paste Magazine gav topkarakteren 10 under overskriften ”Dijon Is R&B’s Past, Present, and Future on Baby”, mens Pitchfork tildelte albummet den exceptionelt høje karakter 9,0 og udråbte det som ”Best New Music”. Herhjemme kvitterede Soundvenue med 5 stjerner og konklusionen: ”’Baby’ lyder som et album, Dijon har lavet for sin egen skyld”. 

    Dijon er lige nu på tour i USA og Europa, hvor størstedelen af koncerterne er udsolgte. Danmark er ikke en del af den igangværende turné, men heldigvis får hans danske fans mulighed for at opleve den amerikanske producerauteurs innovative R&B-numre, når han giver sin første koncert herhjemme til sommer i Valbyparken. 

  • Ravyn Lenae 

    Amerikansk R&B-komet uddeler musikalske krammere til publikum på SYD FOR SOLEN. 

    Tålmodighed kan være en dyd i musikbranchen. Det er Ravyn Lenae et levende eksempel på, for selvom hun i dag står på spring til at indtage poppens højeste tinder, så har vejen dertil været lang. 

    Den amerikanske sanger fik vækket sin musikinteresse i barndommen af doo woop og kirkesang, og som teenager begyndte hun at skrive sine egne numre, mens hun studerede klassisk musik i highschool. Allerede i 2016 blev hun som 16-årig signet til mægtige Atlantic Records (Aaliyah, Bruno Mars, Ed Sheeran). Samme år samarbejdede og turnerede hun med den soulede rapper Noname. I 2017 og 2018 udgav hun de glimrende ep’er ”Midnight Moonlight” og ”Crush”, sidstnævnte med The Internets Steve Lacy i producerstolen. Mellem udgivelserne turnerede hun med SZA. 

    I 2022 udkom debutalbummet ”Hypnos”, der bl.a. indeholder bidrag fra førnævnte Steve Lacy og stjerneproduceren Kaytranada. Albummet er en veloplagt opvisning i moderne og legesyg R&B, drevet frem af labre produktioner og Lenaes ekstremt stærke, sødmefulde vokal. ”Hypnos” blev da også udråbt som ”Best New Album” af Pitchfork. 

    Efter to års pause, hvor hun bl.a. turnerede med albummet, udkom opfølgeren ”Bird’s Eye” i sommeren 2024 med gæsteindslag fra prominente navne som Childish Gambino, Rex Orange Country og Ty Dolla $ign. NME gav 4 ud af 5 stjerner og kaldte Ravyn Lenae for ”R&B’s best kept secret”, mens Pitchfork skrev ”it’s easy to get lost in her expansive soprano”. 

    Det helt store gennembrud måtte Ravyn Lenae dog vente yderligere et halvt års tid på – men så gik det også stærkt! ”Love Me Not”, der oprindeligt udkom som single i starten af 2024, gik viralt et års senere i så stor stil, at nummeret kravlede op på en 5. plads på den amerikanske singlehitliste, gik top 10 i en række andre lande og modtog flere platinplader. 

    Herfra har den amerikanske R&B-komet ikke set sig tilbage, og 2025 har bl.a. budt på en Coachella-koncert, singleudgivelser med Kali Uchis og JPEGMAFIA, supportjob for Sabrina Carpenter og optræden på Roskilde Festival 2025. Sidstnævnte optræden honorerede Soundvenue med 4 stjerner og konkluderede, at Ravyn Lenae besidder ”et utroligt vindende væsen, en forrygende stemme og evnen til at forbinde sig til sit publikum”. 

    Heldigvis vender er der snart igen mulighed for at opleve Lenaes imponerende musikalitet og smittende personlighed, når hun indtager sommerens SYD FOR SOLEN. 

  • Bette

    Soulede lækkerier fra en af Danmarks stærkeste og mest talentfulde nye stemmer. 

    Der er mange gode vokalister i dansk musik, men en af de seneste års allerstærkeste og mest udtryksfulde er Bette indehaver af. 

    Hun er vokset op i et musikalsk hjem, hvor der blev spillet Stevie Wonder, Monica Zetterlund og James Taylor, og både moren og faren arbejdede professionelt med musik. Fra en tidlig alder var hun derfor med til koncerter og i studiet. Det var dog først, da hun, mens hun studerede, fik arbejde på et bookingbureau, at hendes egne musikerdrømme begyndte at få vinger. 

    Bette brød igennem i 2019 med den smukke melankolske single ”Hører dem ikke”, der blev P3’s Uundgåelige. Samme år var hun del af VEGAs Udvalgte, mens Soundvenue udpegede hende som et af de mest lovende nye danske navne. I 2020 spillede hun en udsolgt koncert på Lille VEGA, inden corona satte en pludselig stopper for en række planlagte festivaljobs. 

    Den ekstra fritid under pandemien brugte Bette bl.a. på at skrive nye sange, der i 2022 materialiserede sig til debutalbummet ”Min”. GAFFA kvitterede med 5 flotte stjerner under den meget præcise overskrift ”Dansksproget r&b af høj kvalitet”, mens Politiken stod klar med 4 bankende hjerter. 

    De seneste år har Bettes karriere nået nye højder med features på store udgivelser fra Thor Farlov, Aphaca, Anton Westerlin og svenske Silvana Imam, ligesom hun har spillet på Roskilde Festival, Spot Festival, Smukfest og Musik i Lejet.

    I efteråret 2025 udkom R&B-kometens anden fuldlængde, der bærer titlen ”Ego”, og byder på en samling stærke, sensuelle melodier. GAFFA kvitterede med 4 stjerner til albummets ”hudløse sange fyldt med sårbarhed, humor og kærlighedserklæringer”, mens Soundvenue i forbindelse med releasen roste hendes vokal for ”et enormt teknisk overskud”. 

    Bettes musikalitet og virtuositet kommer også til udtryk live, hvor hendes dynamiske miks af soul, R&B, pop og hiphop-beats får ekstra krop og indføling med hjælp fra et tight spillende band. Det demonstrerede hun på Roskilde Festival 2025, hvor både GAFFA og Soundvenue uddelte 4 solide stjerner – sidstnævnte roste bl.a. ”hendes talent, intensitet og charme”. Med de nye stærke sange in mente er der derfor lagt i ovnen til en intens og nydelsesfuld koncertoplevelse, når Bette indtager Valbyparken til sommer. 

  • Kind mod Kind

    Elektroniske himmelstormere indtager Valbyparken med dunkle beats og stærkt melodiøre. 

    Det er blot tre år siden, Kind mod Kind debuterede med singlen ”Gør mig blind”, drevet frem af – som Soundvenue skrev – et ”klubbeat af internationalt format” og forsanger Julius Amdisens glasklare falsetvokal. Fra første sekund stod det klart, at her var tale om en elektronisk popgruppe af sjælden udsøgt karat, der formåede den svære kunst at forene fest og følsomhed. 

    Siden har gruppen ikke set sig tilbage. De er gået fra undergrundsfester til at stå på landets største scener og festivaler som Roskilde Festival, NorthSide, Smukfest og Heartland. De er flere gange blevet udråbt til P3’s Uundgåelige, har været nomineret til en DMA som ”Årets Nye Navn” og ”P3 Talentet” til P3 Guld. Nå ja, og så har de indspillet nummeret ”Love Ain’t Easy” med det Syd For Solen-aktuelle popikon Medina – deres største hit til dato med over 4,5 mio. afspilninger på Spotify. 

    Selvom Kind mod Kind har taget karrieremæssige stormskridt de seneste år, er kernen i gruppens lyd intakt. Deres stejlende synth og dunkle beats sigter direkte mod dansegulvet, de popperfektionistiske melodier jagter euforiske klimakser, mens teksterne og Amdisens eminent udtryksfulde røst føjer eftertænksomhed, tvivl og sårbarhed til de glinsende kompositioner. En kombination, som bandet muligvis har studeret hos navne Robyn, When Saints Go Machine, SOPHIE og Charli XCX, men som det har gjort til sin helt egen.

    Da debut-ep’en ”Kindmodkindmodkind…” udkom i 2022, kvitterede Soundvenue med 5 funklende stjerner og roste bl.a. ”de minimalistiske produktioner, hvor få elementer og virkemidler vokser sig store”. Lige så stor var begejstringen, da debutalbummet ”</3” udkom i 2024: endnu en gang tildelte Soundvenue 5 stjerner, Information kaldte bandet ”smukke formidlere af mødet mellem kødelig og elektronisk sanselighed og kærlighed”, mens GAFFA uddelte 4 stjerner til de ”følsomme club-ekvilibrister”. 

    En stor del af Kind mod Kinds eksponentielt stigende popularitet skyldes bandets formidable liveevner. Medlemmernes musikalske evner og indbyrdes forståelse, der kommer af flere års tæt venskab, skaber en intens og energimættet stemning, hvor klubbens fortættede stemning smelter sammen med popkoncertens kollektive brus. 

    Da gruppen optrådte på Roskilde Festival 2024, kvitterede både GAFFA og Soundvenue med maksimale 6 stjerner. Der er således lagt i ovnen til et show i særklasse, når Kind mod Kind omdanner Valbyparken til Københavns største dansegulv. 

Næste dag

Fredag 14. august

Lorde

TURNSTILE 

Iceage 

Maribou State

Tash Sultana

Wilco 

Freak Slug

Paris Paloma 

  • Lorde

    Det newzealandske popunikum gæster SYD FOR SOLEN med nyt fremragende album.  

    Selvom Lorde kun er i slutningen af 20’erne, så har hun allerede været en del af den internationale poptop i halvandet årti. Hun var blot teenager, da ”Royals”, som blander minimalistisk electropop med hiphop og R&B, i 2013 blev et global hit, der toppede den amerikanske singlehitliste i hele ni uger.  

    Senere samme år udkom debutalbummet ”Pure Heroine”, der blev rost af medier som Rolling Stone, The Guardian og Clash Music og endte som et af 2013’s bedst sælgende album. Året efter sikrede ”Royals” det popmusikalske megatalent to Grammyer for ”Best Pop Solo Performance” og i den prestigefulde kategori ”Song of the Year”. 

    I 2017 udkom ”Melodrama”, der som titlen antyder er en popskive med store følelser og armbevægelser. Albummet modtog blændende anmeldelser fra bl.a. NME, Pitchfork og Drowned In Sound, herhjemme tildelte Soundvenue albummet 5 stjerner og sammenlignede Lorde med ”en ung Kate Bush”. Kommercielt gik det også forrygende: ”Melodrama” strøg direkte til top på den amerikanske albumhitliste. 

    I 2020 udkom albummet ”Solar Power”, et musikalsk frikvarter, hvor Lorde fordyber sig i psykedelisk pop, akustisk 60’er-folk og 70’ernes softrock. Resultatet er tilbagelænet, eskapistisk og oser af lange solfyldte stranddage. Albummet cementerede Lordes status med top 10-placeringer i bl.a. USA, Tyskland, Canada og Spanien. 

    Efter sidste års succesfulde samarbejde med Charli XCX på nummeret ”Girl, so confusing” gjorde Lorde i 2025 comeback med sit fjerde studiealbum ”Virgin”. Her arbejder hun med et mere minimalistisk, men ikke mindre udtryksfuldt udtryk, samtidig med at teksterne blotter personlige erfaringer og tanker om sex, køn og tilværelsen i slutningen af 20’erne.  

    Både publikum og anmeldere tog godt imod ”Virgin”. Albummet gik således nummer ét i både England, Australien og hjemlandet og top 3 i USA, Tyskland og Canada. Rolling Stone tildelte albummet 4,5 ud af 5 stjerner og kaldte det ”her most introspective record”, mens The Guardian uddelte 4 ud af 5 stjerner og konkluderede: ”Powerful, moving, personal but universal – and packed with bangers”. Herhjemme modtog det 5 hjerter fra Politiken, der konkluderede: ”Lorde er genfødt som en stærk, personlig stemme”. 

    Skulle man være i tvivl om Lordes fortsatte popularitet, blev den understreget, da hun tidligere i år annoncerede en koncert i K.B. Hallen i december 2025, der blev udsolgt på blot én time! Koncerten blev derfor opgraderet til Royal Arena, hvor alle billetterne dog også hurtigt røg. 

    Fik du ikke billet til nogen af koncerterne – eller kan du bare ikke få nok af det newzealandske popunikum – så kommer chancen igen til sommer. Vi ser frem til et brag af en koncert, når Lorde gæster SYD FOR SOLEN med sine catchy bangers og tænksomme pophymner.  

  • TURNSTILE 

    Grammy-nominerede hardcorerockere på togt efter verdensherredømmet.   

    ”Verden er deres”. 

    Så store var ordene, da GAFFA anmeldte TURNSTILEs seneste album ”Never Enough” til maksimale 6 stjerner i sommeren 2025. Og sandt er det, at det, der engang var et ærefrygtindgydende intenst og topfestligt hardcore-band fra Baltimore, i dag er i fuld sving med at transformere sig til bredtfavnende rockband, der fylder arenaer over hele kloden. Uden at give køb på deres integritet, vel at mærke. 

    TURNSTILE debuterede i 2015 med den hårdtslående knytnæve af et album, ”Nonstop Feeling”. Efterfølgende skrev de kontrakt med det legendariske metal- og hardcore-label Roadrunner Records (Black Flag, Mastodon, Slipknot, Deafheaven), der i 2018 udsendte opfølgeren ”Time & Space”. Det fik topkarakter i Kerrang!, mens Q Magazine kaldte den 27 minutter lange skive for ”a tight, brilliantly breathless dispatch of nois”. 

    TURNSTILE brød endegyldigt igennem til et større publikum i 2021 med deres tredje langspiller ”Glow on”. Albummet, der overlegent mikser bandets hardcorerødder op med grunge, funk, melodiøs alternativ rock, rap og R&B, modtog topkarakter i Kerrang! og NME og gik top 30 i hjemlandet. Og da årets Grammy-priser skulle uddeles, var Turnstile nomineret i hele tre katogierer: ”Best Metal Performance”, ”Best Rock Song” og ”Best Rock Performance”. 

    Den nysgerrige og genreeksperimenterende tilgang bygger TURNSTILE videre på på førnævnte ”Never Enough”, der også fik topkarakter af NME, og som fik en Soundvenue-anmelder til i en kommentar at stille spørgsmålet ”Jeg har aldrig kunnet fordrage punk. Så hvorfor elsker jeg TURNSTILE?”. Albummet strøg ind på en 9. plads på den amerikanske albumhitliste, samtidig med at gruppen også opnåede sine højeste placeringer i lande som England, Tyskland og Australien. TURNSTILE er altså et band i fortsat fremdrift.

    En del af TURNSTILEs succes er uden tvivl deres ry som en sveddryppende intens liveoplevelse, hvor kombinationen af knusende hårde guitarbredsider, skinger synth, råbevenlige omkvæd og forsanger Brendan Yates’ hoppeborgsagtige energi er umulig at stå stille til. Det kunne Politikens anmelder konstatere, da TURNSTILE gæstede Roskilde Festival 2022 og modtog 5 store hjerter sammen med opfordringen: ”Kan de ikke spille igen i aften?”.  

    Så medmindre du er allergisk over for moshpits, er der lagt i ovnen til et kæmpe brag af en rockfest, når TURNSTILE fyrer guitarkanonerne af i Valbyparken. 

  • Iceage 

    Enestående dansk rockgruppe indtager SYD FOR SOLEN med uafrystelige punksange. 

    Det føles som en menneskealder siden. Men det er blot 15 år siden, Iceage bragede ind på den danske musikscene med den profetisk betitlede debut ”New Brigade”.  

    Her var en bande teenagebaryler, der var trætte af det etablerede system, både politisk og kulturelt, og rambukken i deres konfrontationssøgende oprør var noget af det mest larmende, flossede og vidunderligt angrebslystne punk hørt herhjemme. Soundvenue tildelte albummet maksimale 6 stjerner og konkluderede, at det ”muligvis er det vigtigste danske album siden Klichés ‘Supertanker’”. 

    Sådan et udlæg kunne nok få de fleste musikere til at ryste på hænderne. Men på forbilledlige vis har københavnerbandet formået at bibeholde den samme kerne af kaotisk uforudsigelighed, kompromisløshed og poetisk-romantisk exces i deres sangskrivning. Samtidig har de i løbet af årene omfavnet et mere og mere nuanceret udtryk, hvor genrer som garagerock, country, folk og blues inddrages, og instrumenter som klaver, strygere, rytmeboks og akustisk guitar benyttes. 

    Diskografien rummer i alt fem studiealbum med et også efter internationale standarder exceptionelt højt niveau. Det opdagede amerikanske Pitchfork da også tidligt, hvorfor alle Iceages album som noget helt uhørt har fået karakterer over 8 og er blevet udråbt som ”Best New Album” på det toneangivende musiksite. Bandet har da også en stor og dedikeret fanbase uden for Danmarks grænser, hvor det igennem hele karrieren har turneret intensivt. 

    Det enorme antal koncerter rundt om på kloden har gjort Iceage til et formidabelt liveband, der leverer sine sange med en enestående intensitet og nerve. Her styrer Rønnenfelt showets gang som en rutineret rockshaman med agiterende dominans og udkrængende energiudladninger, mens resten af bandet tilføjer numrene pondus og attak og en konstant fornemmelse af, at det hele kan kollapse om et øjeblik. 

    De seneste par år har Iceage taget en velfortjent pause fra album- og turnélivet, hvor forsanger Elias Rønnenfelt har brugt tiden på at søsætte en succesfuld solokarriere med to anmelderroste album, ”Heavy Glory” (2024) og ”Speak Daggers” (2025), der eksperimenterer med henholdsvis nedbarberet americana og udsyrede eksperimenter i grænselandet mellem elektronik, hiphopbeats og reggae.  

    Nu trækker medlemmerne igen i arbejdstøjet sammen, og det er der for et topmotiveret band, som indtager SYD FOR SOLEN med deres uafrystelige punkrocksange.

  • Maribou State

    Formidabel engelsk producerduo inviterer til musikalsk kærlighedsfest.

    ”Det virkede som en umulig opgave at lukke NorthSide efter The Minds of 99. Men Maribou State endte i et musikalsk festfyrværkeri”. 

    Sådan skrev GAFFAs henrykte anmelder om Maribou States midnatskoncert på NorthSide 2025, hvor den engelske duos varmt omfavnende grooves og sofistikerede elektroniske pop ifølge anmelderen skabte ”en kærlighedsfest til musikken”. 

    Har man fulgt med i elektronisk musik de seneste ti år, er det ikke nogen overraskelse, at makkerparret Chris Davids og Liam Ivory er garanter for et genrelegende miks af downtempo, house, ambient og underspillet indiepop, der kan sætte fødder og følelser i brand. 

    Deres numre rummer en smuk melankoli og smittende følsomhed, som deres faste samarbejdspartner, den fremragende sanger Holly Walker, er en stor del af. Med sin fusion af elektroniske og organiske elementer er Maribou State beslægtet med navne som Caribou, Mount Kimbie og The xx – der også kan opleves på dette års SYD FOR SOLEN – og som også formår at finde sweetspottet mellem fest og eftertanke. 

    Maribou State debuterede i 2015 med ”Portraits”, og i 2018 udkom ”Kingdoms in Colour”, der bl.a. indeholder den forrygende single ”Feel Good” lavet i samarbejde med de texanske instrumental-softrockere Khruangbin. Albummet gik top 25 i hjemlandet og blev rost af bl.a. NME, Q Magazine og Exclaim. Maribou har også udgivet to remixalbum, et mixalbum for det elektroniske label fabric og en række ep’er samt remixet Lana Del Rey. 

    Efter over seks års tilløb udkom briternes tredje studiealbum ”Hallucinating Love” tidligere i år via det prestigefulde elektroniske pladeselskab Ninja Tune (Bonobo, Peggy Gou, Modeselektor). Albummet gik top 10 i hjemlandet, og blev skamrost af kritikerne. 

    Clash Music kaldte det ”a triumphant return” sammen med karakteren 9 ud af 10, The Line of Best Fit gav 8 ud af 10, mens NME tildelte albummet 4 ud af 5 stjerner og skrev, at det ”adds subtle but magic pop sensibilities to their signature chillwave sound”. 

    Herhjemme har mange musikelskere også opdaget Maribou States mesterklasse. I starten af 2025 gav de således en udsolgt koncert i Store VEGA, inden de som tidligere nævnt triumferede på årets NorthSide. Nu får endnu flere mulighed for at nyde makkerparrets smittende electronica, når de til sommer indtager SYD FOR SOLEN. 

  • Tash Sultana

    Australsk popcharmør fylder Valbyparken med soldøsige og sommerlige sange. 

    At være gademusikant er næppe den sikre vej til berømmelse. Men hos Tash Sultana går der en rød tråd fra impulsive shows i en ung alder i hjembyen Melbourne til global stjernestatus. 

    Taj Hendrix “Tash” Sultana fik som treårig en guitar af sin bedstefar, lærte selv at spille på den, og allerede som teenager optrådte de flere dage om ugen til open mics for håbefulde musikere. Guitaren er i dag blot ét af en bunke instrumenter, de mestrer, heriblandt synths, trommer, blæsere og harmonika. 

    Det mærkes i musikken, der bag de velsiddende melodier og catchy hooks har en kerne af smittende musikalitet, der emmer af endeløse timer med tilbagelænede jamsessions og løssluppen strengeleg. Den åbne attitude går også igen i Sultanas soldøsige, eventyrlystne fusion af pop, singer/songwriter, R&B, psykedelia, soul og jazz. Det er tydeligvis lysten, der driver værket. 

    Gennembruddet kom i 2016 med nummeret ”Jungle”, der gik viralt via en ”bedroom recording”-video, der i dag har 174 mio. visninger på YouTube, mens nummeret for længst har rundet 300 mio. afspilninger på Spotify. Monsterhittet førte bl.a. til, at Tash Sultana som den første kunstner nogensinde, der ikke havde udgivet et debutalbum, solgte den store engelske arena Brixton Academy ud tre gange. 

    I 2018 fulgte debutalbummet “Flow State”, som multitalentet selv skrev, producerede, spillede og indsang. Modtagelsen var overstrømmende med 4 ud af 5 stjerner fra Rolling Stone, som kaldte det ”a deeply impressive debut”, mens Consequence karakteriserede det som ”one of the year’s most creative efforts”. Da Sultanas verdensturné året efter sendte dem forbi K.B. Hallen, uddelte GAFFA maksimale 6 stjerner under overskriften ”En af de største åbenbaringer i nyere tid”. 

    I 2021 fulgte ”Terra Firma”, der skruer lidt ned for guitarekvilibrismen og op for de velsiddende popmelodier. Clash Music gav albummet karakteren 8 ud af 10 og kaldte det ”a much more nuanced and settled approach to Tash’ ridiculously enormous musical palette”, mens GAFFA kvitterede med 5 store stjerner. 

    Efter et par års udgivelsespause udsendte Tash Sultana tidligere i år den smækre ep ”Return to the Roots”, hvor inspiration fra reggae og dub skaber vidunderligt vuggende underværker. De nye numre har Tash Sultana med i rygsækken til deres koncert i Valbyparken, der kommer til at udgøre de optimale rammer for den australske popcharmørs sommerlige sange. 

  • Wilco 

    Amerikanske alternative country-legender med ry som et af klodens bedste live-rockbands. 

    Det er langt fra alle bands, der holder sammen i 30 år – og meget få bands, der efter fire årtier fremstår så vitale og skaberlystne som Wilco. 

    Chicago-gruppens diskografi er i særklasse med et imponerende udtryksmæssigt vingefang og nogle af den alternative amerikanske rock største milepæle. Fra den hudløse 1995-debut ”A.M.”, ”Summerteeth”’s (1999) smittende eksperimenter og søde poptand og det stilskabende 2002-mesterværk ”Yankee Hotel Foxtrot”, til det elektriske livealbum ”Kicking Television: Live in Chicago”, den zenagtige eftertænksomhed på ”Sky Blue Sky” (2007) og de lyse, optimistiske melodier på 2019’s ”Ode to Joy”. 

    Wilco opstod i 1994 fra asken af kult-countrybandet Uncle Tupelo, og uramerikanske genrer som country, folk, bluegrass og blues løber da også i bandets blod. Det samme gør et vemod og en eksistentiel søgen, en dyb, virtuos musikalitet og forsanger Jeff Tweedys skarptslebne sangskriverpen, der besidder et Beatle’sk øre for gyldne melodilinjer. Samtidig har gruppen også en eksperimenterende og vilter side, hvor sluserne åbnes for støjende og brusende guitarbredsider. 

    Anmeldernes gunst har bandet nydt igennem hele karrieren – ”Yankee Hotel Foxtrot” har som et af de eneste album i historien scoret topkarakteren 10 hos Pitchfork! Samtidig har deres sange et stort publikum. Det er ikke mange alternative rockgrupper, der kan prale af seks top 20-album i USA, og som har spillet på så mange af de største scener og festivaler over hele kloden. 

    At Wilcos kunstneriske flamme fortsat brænder intenst understreger deres seneste, fremragende opus, den Cate Le Bon-producerede legestue på 2023’s ”Cousin”. Clash Music tildelte det 9 ud af 10 og kaldte det ”one of their finest moments”, mens Under The Radar gav 8,5 ud af 10 og karakteriserede det som et ”complex and clever album”. 

    Wilcos mesterklasse som albumband matches lykkeligvis af deres ry som et af klodens bedste liveorkestre. Her får kompositionernes lydunivers tilføjet nye klangrum og ekstra pondus, ikke mindst når guitarist Nels Cline fyrer op under sine gnistrende og bevidsthedsudvidende soloer. 

    Det har gruppens danske fans nydt godt af adskillige gange herhjemme, hvor Wilco bl.a. har optrådt på Roskilde Festival og i DR Koncerthuset, Falkoner Salen og Den Grå Hal. Til sommer er muligheden der igen, når de amerikanske alternative country-legender står på scenen i Valbyparken. 

  • Freak Slug

    Engelsk indie-stjerneskud blander tyggegummipop, støjguitar og skæve DIY-produktioner. 

    Freak Slug er et af den engelske indie-scenes mest spændende nye navne – men at kalde hende upcoming er egentlig lidt en tilsnigelse. 

    Xenya Genovese, som hendes borgerlige navn lyder, har således opereret under sit musikalske alias i undergrunden siden 2015 og har tre album under vesten. Selvom Fader allerede i 2022 fremhævede Freak Slug i sine spalter, så er det for alvor siden hendes seneste album ”I Blow Out Big Candles” – der ofte omtales som hendes ’rigtige’ debutalbum – udkom i efteråret 2024 via Future Classics (Flume, Jagwar Ma, Classixx), at buzzen omkring hende er eskaleret. 

    ”I Blow Out Big Candles” er et medrivende og overskudpræget værk i krydsfeltet mellem tyggegummipop, programmerede trommer, fræsende støjguitarer og skæve DIY-produktioner af typen, der både kan rumme saxofon, R&B-grooves, New Order-baslinjer og The Cure-klingende indierock. Et herligt musikalsk kludetæppe, der både kan fungere som feststarter og sofa-soundtrack derhjemme. 

    Anmeldelserne i hjemlandets medier har da også været yderst positive. Clash Music tildelte albummet karakteren 7 ud af 10 og skrev med henvisning til Freak Slugs store potentiale: ”‘I Blow Out Big Candles’ is a fun time that hints at something very exciting next time around”. DIY kvitterede med 4 stjerner og konstaterede med hilsen til albummets tilbagelænede coolness, at det har en ”general vibe of someone who probably spent a lot of her school hours smoking behind the gym shed”. 

    Freak Slug har, siden ”I Blow Out Big Candles” udkom, turneret internationalt med albummet, men sangskriverpennen har ikke ligget stille. I november 2025 udsendte hun således den veloplagte ep ”A Loose Tooth and a Short Skirt”, der viser nye sider af hendes musikalske talent. DIY belønnede hende igen med 4 stjerner og kaldte det ”A wonderful example of an artist showcasing some welcome sonic exploration”, og ”Blue Eyes” røg direkte i rotation på BBC Radio 6 Music. 

    Det er kort sagt et musikalsk stjerneskud i hopla, der til sommer står på scenen med sine excentrisk-charmerende sange. 

  • Paris Paloma 

    Engelsk folkpop-stjerneskud blæser til kamp mod patriarkatet. 

    Paris Palomas største hit hedder ”Labour” og har over 350 mio. afspilninger på Spotify. Meget sigende for den engelske sanger og sangskriver gemmer der sig bag den smukke hymniske melodi en tekst, der blæser til kamp mod patriarkatet, mental load og kvinders ulønnede ekstraarbejde i hjemmet. Paris Paloma skriver nemlig popsange med bid. 

    ”Labour” udkom i 2023, hvor nummeret ud over Spotify gik sin sejrsgang på TikTok og entrerede både den engelske og amerikanske hitliste. Som barn blev Paris Paloma flasket op på sin mors soul- og jazzplader, og efter at have lyttet til Florence + The Machine, Ed Sheeran, Grimes og Aurora som ung håbefuld musiker og i flere år at have indspillet sine sange i sit soveværelse markerede hitsinglen et markant skifte i hendes karriere. 

    Paloma har studeret kunst på Goldsmiths-universitetet, og hendes tekster er da også fyldt med referencer til litteratur, forfattere, kunsthistorien og klassisk mytologi. Musikalsk har hun en umiskendelig britisk tone i sine sange, der sender kærlige nik til folk, singer/songwriter og kammerpop, samtidig med at hun har en udsøgt fornemmelse for moderne sangskrivnings virkemidler og evne til at skabe euforiske popbrus. 

    Efter gennembruddet med ”Labour” udsendte Paris Paloma i 2024 debutalbummet ”Cacophony”, en samling søgende og underskønne numre, hvis tekster tager livtag med feminint raseri, død, misogyni og hendes egne personlige erfaringer. Pitchfork roste albummet, og The Independent kaldte hende i deres anmeldelse ”one of the most insightful songwriters of this generation”. 

    At Paris Paloma ikke kun er en formidabel sanger og musiker på album, demonstrerede hun med bravur, da hun i efteråret 2024 gav sin første danske koncert i et komplet udsolgt Lille Vega. Gik du dengang forgæves, kan du glæde dig over, at hun vender tilbage til vores breddegrader til sommer, når hun står på scenen i Valbyparken. 

Næste dag

Lørdag 15. august

The xx 

Blood Orange

Geese

Hans Philip

Brimheim 

Fine

Og mange flere...

Der tages forbehold for ændringer i programmet.

  • The xx 

    Stilskabende elektronisk poptrio giver deres første danske koncert i ni år. 

    The xx er et levende paradoks. Deres musik er underspillet, antydende og skabt i dybeste intimitet mellem tre tætte venner, men den fylder ubesværet klodens største scener.  

    De tre medlemmer Romy Madley Croft, Oliver Sim og Jamie xx er alle følsomme og private mennesker, der har skullet lære at navigere i en overvældende musikverden, siden de som store teenagere i 2009 udsendte deres mesterlige debut ”xx”. Sammen har de lært at vende deres følsomhed til en fordel, både som sangskrivere og livemusikere. For det er deres evne til at skrive blottede og relaterbare popsange, der kommunikerer svære følelser rent og klart, som har skabt deres enorme globale gennemslagskraft. 

    The xx blev dannet i London i 2005, da medlemmerne gik i highschool. De samledes bl.a. om en fælles kærlighed til moderne R&B som Aaliyah og Rihanna og indierockgrupper som The Cure og Pixies, og fornemmelsen for ligefremme popmelodier og reverb-indsmurt guitarmelankoli løber som en rød tråd igennem deres musik. Det samme gør den signaturagtige klang i Romys og Olivers symbiotisk klingende vokaler, der slanger sig indforstået, indfølende og støttende ind og ud ad gruppens sange. 

    Debuten blev rost af bl.a. Pitchfork, The Guardian og NME og indtog 3. pladsen på den engelske albumhitliste. Tre år senere landede opfølgeren ”Coexist”, der for alvor katapulterede The xx’s introverte indiehymner til at stort internationalt publikum. Drowned In Sound uddelte topkarakter, Uncut kaldte det ”et mesterværk”, og albummet gik nummer 1 i bl.a. England, Tyskland, Australien og top 5 i USA. 

     

    Efter fem års albumpause, hvor Jamie xx lancerede en succesfuld solokarriere med albummet ”In Colour”, udkom The xx’s seneste album ”I See You” i 2017 til stående ovationer. Pitchfork udråbte det til ”Best New Music”, Clash Music kaldte det “perhaps the bravest album of the band’s career”, og kommercielt gik det strygende med 1. pladser i bl.a. hjemlandet, Tyskland, Belgien, Australien og Irland og en imponerende 2. plads på den amerikanske albumhitliste. 

    2017 var også året, hvor The xx senest gæstede Danmark. Det skete til gengæld to gange – i starten af året i Forum og på sommerens Roskilde Festival, og begge gange var anmeldelserne overstrømmende. Soundvenue gav koncerten i Forum 5 stjerner og kaldte den ”en tour de force i blåtonet, men bredt samlende popmusik”, og på Roskilde Festival gik tingene for alvor op i en højere enhed. Både GAFFA og Soundvenue gav maksimale 6 stjerner for indsatsen, mens Politiken kaldte koncerten ”et lille mirakel”. 

    Siden har der været stille fra gruppen, mens alle tre medlemmer med har dyrket solokarrierer. I 2024 bekræftede Romy dog til stor begejstring for gruppens fans, at The xx var i studiet for at arbejde på et nyt album. Det album har vi endnu ikke hørt mere om, men med nyheden om, at The xx igen tager på turné – og som en del af den giver sin første danske koncert i ni år på SYD FOR SOLEN – er sandsynligheden for, at der snart dukker ny musik op, stor. 

  • Blood Orange

    Den engelske popauteur giver sin første danske koncert i syv år med nyt album i kufferten. 

    Dev Hynes har mange musikalske ansigter. Han gjorde først opmærksom på sig selv med det opkørte punkband Test Icicles og i det countryflirtende soloprojekt Lightspeed Champion. Men det er først og fremmest som Blood Orange, at han har markeret sig som en af Englands mest originale popmusikere i dette årtusinde. 

    Blood Oranges musikalske udtryk er et fintmasket net af referencer til alt fra soul, R&B, 80’er-pop, electronica, artpop og klassisk kompositionsmusik. Der hviler en ophøjet, spirituel ånd over mange af hans numre, samtidig med at hans tekster og vægtløst svævende vokal er præget af en sårbarhed og et direkte nærvær, som sad han ved din side. 

    Det virker ikke tilfældigt, at Dev Hynes har boet en del år i New York, for han har den samme sans for at shoppe lystigt i både populær- og højkultur og inddrage andre kunstformer i sin praksis, som man kender det fra newyorkerbohemer som Laurie Anderson, Patti Smith og David Byrne. Hynes har da også lavet soundtracks og musik til danseperformances, arbejdet sammen med kompositionslegenden Philip Glass og komponeret klassiske musikstykker. Samtidig har han som producer arbejdet med feterede popnavne som Beyoncé, Kylie Minogue, Solange Knowles og Britney Spears. Han er kort sagt en mand med mange talenter. 

    Det første Blood Orange-album ”Costal Grooves” udkom i 2011 og er inspireret af 80’ernes festkultur og subkulturelle miljøer i New York med kærlige nik til bl.a. jazz, soul, barokpop og elektronisk musik. På opfølgeren ”Cupid Deluxe” (2013) skruer Hynes op for sensualiteten og en mere moderne produktionslyd, om end kærlighed til 80’er-poppens bløde bas og elektroniske trommer stadig er intakt.  

    På ”Cupid Deluxe” medvirker en række gæster som David Longstreth (Dirty Projectors), Caroline Polachek, Clams Casino og Skepta. En kollaborativ form, som Dev Hynes fortsætter på ”Freetown Sound” fra 2016, hvor så forskellige musikere som Blondies Debbie Harry, Nelly Furtado, Carly Rae Jepsen og forfatteren Ta-Nehisi Coates medvirker. Det seneste Blood Orange ”Negro Swan” – hans første der entrerede den amerikanske Billboard-hitliste – er fra 2018, mens mixtapet ”Angel’s Pulse” udkom i 2021. 

    Efter syv års albumpause udsendte Hynes tidligere i år albummet ”Essex Honey”, der viser ham fra sin bedste kompositoriske og stemningsmæssige side. Det er et album, der kredser om barndommen i England og det at nærme sig de 40. Et eftertænksomt og fintfølende værk, der gæstes af bl.a. Lorde, Caroline Polachek, Brendan Yates fra Turnstile og Ben Watt fra Everything But The Girl. GAFFA tildelte det 5 stjerner og det samme gjorde Soundvenue, som skrev, at ”Blood Orange transcenderer tid, ego og genre”. 

    Med det nye album i kufferten er Blood Orange nu klar til at præsentere de nye sange live. Herhjemme har han ikke givet koncert i syv år, så der er lagt i ovnen til et længeventet gensyn, når den engelske popauteur gæster SYD FOR SOLEN med sine smukke og sensuelle sange, der formår at tale til både hjerne, fødder og underliv.  

  • Geese

    Fremadstormende amerikanere indtager Valbyparken med slingrende originale rocksange. 

    ”Velspillet sjusk”. ”Velorganiseret kaos”. 

    Sådan har henholdsvis Soundvenue og GAFFA karakteriseret Geese. Og det siger en del om den slingrende charme, Brooklyn-bandet leverer sine kantede og søgende rocksange med. 

    Gruppen blev dannet tilbage i 2016, og i 2018 udkom den selvudgivne debut ”A Beautiful Memory”. Omkring 2020 var bandet på vej til at gå i opløsning, men inden det skete, tiltrak deres demoer heldigvis interesse fra det smagsbevidste indie-label Partisan Records (PJ Harvey, Fontaines D.C., Idles), der i 2021 udsendte albummet ”Projector”. 

    Her brænder Geeses kunstneriske flamme stærkt og smittende i en samling rundtossede sange, der låner fra postpunk, mathrock, jazz og indie. Nogle gange lyder det som The Strokes på sovepiller, andre gange som The Velvet Underground i morderisk lune, anført af forsanger Cameron Winters vokal, der veksler mellem søsyg slentren, vrængende vris og raspende vræl. Medier som NME, Rolling Stone og Consequence hyldede albummet – sidstnævnte skrev: ”An album that rewards both short attention spans and deep listening”. 

    I 2023 udkom efterfølgeren ”3D Country”, produceret af James Ford (Arctic Monkeys, Blur, Depeche Mode). Her fortsætter de legesyge eksperimenter på 11 numre, som Paste Magazine kaldte ”chaotic and vibrant”, mens DIY Magazine i sin rosende anmeldelse sammenlignede bandet med både Led Zeppelin, Creedence Clearwater Revival, Shame og Squid! Senere samme år gæstede Geese Loppen, hvor GAFFA uddelte 4 store stjerner under førnævnte overskrift.

    2025 har for alvor markeret et nyt kapitel i bandets historie. I starten af året udgav Winter soloalbummet ”Heavy Metal”, der – modsat hvad titlen måtte antyde – byder på et mere nedbarberet og spirituelt søgende udtryk. Pitchfork kvitterede med den exceptionelt høje karakter 8,3 og det eftertragtede ”Best New Music”-mærkat. 

    Det betød dog langt fra, at Geese var lagt på køl. Tværtimod udkom gruppens seneste album ”Getting Killed” blot et halvt års tid senere. Her veksler stil og tempo fortsat fra sang til sang, mens bandet eksperimenterer med et mere håndspillet og organisk udtryk. Modtagelsen var særdeles positiv: NME gav maksimale 5 stjerner, Pitchfork hele 9,0, mens Soundvenue tildelte albummet 5 store stjerner. 

    Det er således et band med bragende medvind i ryggen og et af rockens mest originale udtryk pt., der er klar til at give gæsterne på SYD FOR SOLEN en medrivende tur i deres musikalske tørretumbler. 

  • Hans Philip

    Inderlige popeksperimenter fra dansk rap og R&B’s uforlignelige ener. 

    Medmindre man har boet under en sten de sidste godt ti år, behøver Hans Philip ingen nærmere introduktion. 

    Som hyperenergisk og tight rappende frontmand i Ukendt Kunstner og eksistentielt søgende solokunstner i grænselandet mellem pop, soul og R&B er han en af kontemporær dansk musiks mest markante vokalister, tekstforfattere og sangskrivere – ofte betegnet som en generationsstemme for de 20-30-årige. 

    I Hans Philips verden er kommerciel succes og kunstnerisk kompromisløshed to sider af samme sag. Ukendt Kunstner startede i undergrunden og udgav i starten selv deres musik, men brød med tiden muren ned til mainstreamen, uden at give køb på deres musikalske særkender og personlige nerve. 

    Det samme kan siges om hans solokarriere, der blev lanceret drypvist i 2019 med først den tyste ballade ”Siger ingenting”, så den milde melodiske ”‘Dagdrøm [1]’” og så – bum! – det surpriseudgivne debutalbum ”Forevigt”. Interessen var enorm, og det samme var kvaliteten af det drømmende, poetiske og organisk hjemmerullede album, som Soundvenue kaldte ”hjerteskærende selvterapi” og belønnede med 5 stjerner. Efterfølgende gav Hans Philip en række udsolgte koncerter og festivalshows, heriblandt Roskilde Festival 2019, hvor hans optræden på Arena fik maksimale 6 stjerner af samme medie. 

    I 2022 fulgte dobbeltalbummet ”A/B”, der bygger videre på solodebutens søgende kompositioner og teksternes introspektion. Politiken gav 4 bankende hjerter og skrev, at ”det føles som den helt rigtige kur mod efterårets tristesse”, mens Soundvenue uddelte 5 stjerner sammen med følgende opfordring: ”Hans Philips smukke dobbeltalbum skal høres med lukkede øjne”. 

    Året efter drog Hans Philip på en turné med 11 komplet udsolgte koncerter i Aarhus, Odense og København, hvor sidstnævnte endte med en rekord i Store VEGA, hvor han spillede hele seks udsolgte shows. Samme år gjorde Ukendt Kunstner comeback med albummet ”Dansktop”, der satte streamingrekord på Spotify, udsolgte arenakoncerter og lukkekoncert på Roskilde Festivals Arena-scene. 

    Efter en velfortjent pause er Hans Philip nu aktuel med sit tredje, legelystne studiealbum ”Honey”, hvor han ud over sin velkendte inderlige R&B-lyd eksperimenterer med klassiske strygere, folk, rap og elektronisk musik. Anstrengelserne belønnede GAFFA med maksimale 6 stjerner, mens Politiken tildelte albummet 5 flotte hjerter og kaldte det ”dejligt vaklende”. Det er altså en Hans Philip i musikalsk topform, der indtager Valbyparken til sommer. 

  • Brimheim 

    Dragende dunkle popmelodier møder brusende alternative guitarbredsider. 

    Få musikere herhjemme har fået så megen ros og hjemtaget så mange priser de seneste år som Brimheim. 

    Da den formidable dansk-færøske sanger, musiker og sangskriver debuterede i 2022 med gothpoppede album ”can’t hate myself into a different shape”, stod anmelderne i kø for at hylde hendes selverklærede ”soft grunge”-sange. Både GAFFA, Soundvenue og Berlingske kvitterede med fem stjerner, mens Politiken uddelte 5 hjerter og skrev om de gribende, dybt personlige rockhymner: ”Der siver en tyk masse af levet liv ned gennem sangene på strålende debut”. 

    De smittende, bomstærke melodier og de ærefrygtindgydende ærlige tekster blev i 2022 belønnet med Carl Prisen som ”Årets Talent”, ligesom albummet sikrede Brimheim tre Faroese Music Awards. Udlandet fik også øjnene op for hende, hvilket bl.a. resulterede i optrædener på internationalt anerkendte festivaler som By:Larm, The Great Escape, Eurosonic, Reeperbahn Festival og Iceland Airwaves. 

    I 2023 indtog Brimheim nye musikalske territorier med den dunkelt electropoppede single ”Literally Everything”, der blev udråbt som P3’s Uundgåelige. Senere samme år udsendte hun fællessinglen ”Brand New Woman” med eee geee – en herlig powerpoppet guitarbasker, der giver fuckfinger til kvælende kvindestereotyper. 

    Året efter var det tid til Brimheims andet studiealbum ”Ratking”, der byder på et rigt facetteret lydbillede med hjælp fra producer Søren Buhl (Blaue Blume, Lucky Lo, Guldimund). Endnu en gang sad anmelderroserne løst: GAFFA tildelte albummet 5 stjerner, mens Soundvenue gav 4 stjerner og kaldte det ”vedkommende og rørende”. I starten af 2025 sikrede ”Ratking” desuden Brimheim prisen for ”Årets album” til den nystiftede musikpris Den Uafhængige. 

    Brimheim er også et stærkt livenavn, hvilket hun har bevist med talrige koncerter og festivaljobs herhjemme, og hun har tidligere optrådt på SYD FOR SOLEN med stor succes. Det er derfor en udsøgt glæde at byde hende velkommen tilbage til sommer. 

  • Fine

    Københavnsk indie-dronning indtager SYD FOR SOLEN med hypnotisk DIY-pop. 

    Den københavnske indie-scene oplever for tiden en ekstraordinær opmærksomhed fra udlandet. Et af de centrale navne er Fine Glindvad, tidligere forsanger i det fremragende electropop-outfit Chinah, men som de seneste år er trådt i karakter som kunstner i eget (for)navn. 

    Fines musikalske univers arbejder med modsætninger mellem intimitet og distance, coolness og bekendelse, akustik og elektronik, sfæriske improvisationer og sødmefulde melodier. Her er fragmenter af Cocteau Twins’ excentriske drømmepop, Mazzy Stars støj-hallucinationer og Kate Bushs artpop, ligesom man fornemmer samme åbne og antydende tilgang til kompositionerne som hos københavnske åndsfæller som ML Buch, Astrid Sonne og Snuggle. 

    I 2023 slap hun sine første solosange fri, heriblandt ”Remember the Heart”, som Soundvenue inkluderede i sin anbefalingsfeature ”Ugens Top Tracks”. Samme år leverede hun sammen med Erica de Casier sange til K-popgruppen NewJeans’ storhittende ep ”Get Up”. 

    Året efter fulgte albummet ”Rocky Top Ballads” via Escho (Smerz, Iceage, Baby In Vain), der etablerede hende som en af tidens mest originale og spændende alternative sangere, sangskrivere og producere herhjemme. 

    Soundvenue kvitterede med 4 stjerner for albummets miks af svævende synth, digitale trommer, klangfulde guitarstrejf og Glindvads indtagende vokal, mens Passive/Aggressive kaldte det ”en form for alternativ slowcore guitarpop, der på samme tid virker tidløs og kontemporær”. Også uden for Danmarks grænser var der begejstring at spore: Albummet blev omtalt af Stereogum og HHV Mag, og Pitchfork gav det den flotte karakter 7,7 og kaldte det en ”curious, enigmatic solo debut”. 

    Live genskaber Fine sine hypnotiske sange i selskab med et udsøgt og opmærksomt meddigtende band bestående af guitarist Lola Hammerich (Baby in Vain), bassist Andreas Murga (Gorgeous) og Mads Muurholm på trommer. Da Fine optrådte på Spot Festival 2025, uddelte GAFFA 4 store stjerner under overskriften ”En stille storm fra shoegaze-stjerneskud”, mens Soundvenue kaldte koncerten ”stilfærdigt hypnotiserende” og skrev, at ”hendes vokal og hendes tangenter” skabte ”de smukkeste klange”. 

    I 2025 har Fine udsendt de fremragende singler ”I Could”, ”Portal” og den helt nye ”Moment”, der tilsammen viser nye, spændende facetter af hendes sangskrivning. Der skulle således være garanti for friske numre på setlisten, når hun indhyller Valbyparken i sin meditative DIY-pop.