Torsdag d. 8/8
Fred again..
- og mange flere!
-
Fred again..
Elektronisk fest af dimensioner med fænomenal producer og house-fornyer.
”Vor tids dygtigste pophouse-producer”. Sådan har Soundvenue beskrevet Fred again..
Det er dog kun én side af den engelske producer, sanger, sangskriver, musiker og dj, der har domineret den internationale popscene i flere år, samtidig med at han har fornyet den elektroniske musik.
Fred again.., med det borgerlige navn Frederick John Philip Gibson, er en fænomenal sangskriver, hvis karriere for alvor tog fart fra 2018 og frem, hvor han har været en feteret go-to-sangskriver for internationale topnavne som Ed Sheeran, Burna Boy, Stormzy og BTS. I 2019 tilbragte sange, som han havde været med til at lave, 15 ud af 52 uger som nr. 1 hjemlandet, i 2020 blev han som den yngste nogensinde kåret som ”Producer of the Year” til Brit Awards, og da Ed Sheeran i 2021 udsendte gigasællerten ”=”, var Gibson med til at skrive og producere 10 ud af 14 numre!
Fred again.. kunne altså fint læne sig tilbage og leve fedt af at skrive til andre. Men han har også tårnhøje kunstneriske ambitioner på egen hånd og evnerne til at realisere dem. Dels har han siden 2021 udgivet tre soloalbum, hvor han eksperimenterer med at klippe lydbidder, han har optaget, sammen til smukke og personlige elektroniske kompositioner. Dels har han med udgangspunkt i housens kærligt masserende danse-eufori og blåtonede melankoli de seneste år udgivet en strøm af melodiøse floorfillers med stærke musikalske samarbejdspartnere som FKA Twigs, Headie One, Jamie xx, Romy (The xx), Jayda G og Sampha. Senest er han teamet op med de to elektroniske legender Skrillex og Four Tet på bangeren ”Baby again..”, og ikke mindst Obongjayar på hittet ”Adore U”.
I Fred again..’s numre smelter engelsk klubmusik og -historie sammen i sprudlende festhymner, der både taler til en ny generation af klubgængere og elektroniske aficionados. Og med sin sofistikerede sangskrivning har han spillet en central rolle i en udvikling inden for elektronisk musik, hvor fokus er flyttet fra EDM’ens konstante drop-dyrkende klimaksjagt til en mere inkluderende og melodiøs stil, som også kommer til udtryk hos house-orienterede kolleger som Jayda G, TSHA, Yaeji og Peggy Gou, der gæstede Syd For Solen sidste år.
Fred again.. er ikke bare en formidabel elektronisk musiker og producer med eksponentielt stigende popularitet (han har over 14 millioner månedlige lyttere på Spotify). Han er også et forrygende live-navn, som han viste da han lukkede Roskilde Festivals Apollo-scene ned med et brag sidste år, og tidligere i år gennemførte han en udsolgt Europa-tour, såvel som USA-tour. Det er altså på alle måder en musiker på toppen af sin karriere, der indtager Valbyparken til sommer for at fyre op under en gigantisk elektronisk fest.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
Lørdag d. 10/8
Queens of the Stone Age
Big Thief
The Kills
Viagra Boys
- og mange flere
-
Queens of the Stone Age
De amerikanske rocklegender fyrer op under riff-kanonerne og deres udødelige guitarbaskere.
Det startede løst og flippet med generatordrevne jamsessions i den californiske ørken i midt-90’erne. Men tre årtier senere rager Queens Of The Stone Age op som musikalske titaner på den amerikanske rockscene, som de om nogen har præget og formet med et hårdtslående sangkatalog, der bugner af forrygende guitarbaskere.
Gruppen er centreret omkring den uforlignelige frontmand og hovedsangskriver Josh Homme – kendt for sin natsorte baryton og kække hoftevrid på scenen. Han startede gruppen med udgangspunkt i den tørt huggende ørkenrock, han tidligere havde dyrket i gruppen Kyuss, men i Queens Of The Stone Age blev de tonstunge riff kombineret med en mere melodiøs og dynamisk sangskrivning, der med udsøgt musikhistorisk bevidsthed sender kærlige nik til både garagerock, grunge, 70’er-metal og støjrock.
Homme og co. fik for alvor luft under vingerne på det kritikerroste andet album ”Rated R” (2000) og det kommercielle gennembrud ”Songs For The Deaf” fra 2002, der solgte over en million eksemplarer alene i USA, og hvorfra ”Go With The Flow” og ”No One Knows” gik sin sejrsgang på MTV og hitlister over hele verden. Her indtog Queens Of The Stone Age for alvor positionen som internationale rockstjerner, der pustede nyt liv i rockens klicheer uden at gå på kunstnerisk kompromis. En position, som de siden har fastholdt med udødelige rock-bangere som ”Little Sister”, “My God is the Sun” og “The Way You Used To Do” og mesterlige album som ”Lullabies To Paralyze” (2005), ”…Like Clockwise” (2013) og senest ”In Times New Roman…”, der udkom i sommeren 2023. Her tildelte GAFFA det fem funklende stjerner, mens Politiken kvitterede med fire hjerter og kaldte det ”deres hårdeste og mest guitartunge plade i mange år”.
Det var en magtdemonstration uden lige, som Queens Of The Stone Age leverede på Roskilde Festival 2023 – og som anmelderne stod i kø for at hylde. GAFFA gav maksimale seks stjerner under overskriften ”Stærkere end nogensinde”, Soundvenue uddelte fem stjerner, mens Politikens udsendte belønnede bandet med fem hjerter og kaldte det ”den bedste Queens Of The Stone Age-koncert, jeg har set i mange år”.
Det er kort sagt et band i absolut topform, der kigger forbi Valbyparken til sommer, hvor de giver en rockmusikalsk masterclass i, hvordan man spiller vital og medrivende guitarrock, som giver dig lyst til at sætte strøm til luftguitaren, kaste djævletegn og brøle med på de stadionstore omkvæd.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Big Thief
Få bands har været så produktive, modtaget så mange anmelderroser og ramt deres fans så direkte i hjertekulen det seneste årti som Big Thief.
Den amerikanske gruppes sange er dybe dyk ned i USA’s landskaber og musikalske traditioner. De mikser singer/wongwriter, skramlet indierock og folkhymner i fænomenale sange, der lyder som længselsfulde postkort fyldt med træklædte bjergsider, fossende floder og støvede dale. Som hvis Gillian Welch, Elliot Smith og Neil Young jammede sammen i en fjerntliggende træhytte.
I centrum af sangene står bandets sanger, guitarist og hovedsangskriver Adrianne Lenkers sårbare og søgende stemme, der i de poetisk mættede tekster kredser om eksistentielle og universelle emner som naturen, liv, død, håb, ensomhed og kærlighed. Det er gribende indierock, udført af et lydhørt og fintfølende kollektiv af musikere, der dyrker de musikhistoriske rødder med akkuratesse uden at miste det dybt personlige udtryk, som er kernen i Big Thiefs sange.
Big Thief blev dannet af Lenker, guitaristen Buck Meek, bassisten Max Oleartchik og trommeslageren James Krivchenia i Brooklyn i 2015, efter at Lenker og Meek havde spillet sammen som duo i et par år. Og siden firkløveret i 2016 udsendte den kækt betitlede og anmelderroste debut ”Masterpiece”, har de ikke set sig tilbage. Big Thief har således udgivet fem studiealbum og turneret intensivt over hele kloden, samtidig med at både Lenker og Meek har fundet tid til at udgive tre soloalbum hver siden 2018. Tal lige om at være tændt af en kreativ ild!
Lenker og co. fik for alvor opmærksomhed med 2017’s ”Capacity”, der blev udråbt som ”Best New Music” af Pitchfork, mens Politiken herhjemme gav seks stjerner. Det tårnhøje niveau bibeholdt Big Thief ubesværet, da de i 2019 udgav hele to mesterlige album: ”O.F.O.F.” og ”Two Hands”. Førstnævnte blev Grammy-nomineret som ”Best Alternative Album” i 2020, mens singlen ”Not” fra ”Two Hands” året efter modtog nomineringer som ”Best Rock Song” og ”Best Rock Performance”.
Udsigten til at skulle følge op på en så massiv succes kunne måske få nogen til at ryste på hånden – men ikke Big Thief. Efter at Adrianne Lenker og Buck Meek havde udsendt glimrende soloalbum i henholdsvis 2020 og 2021 udgav de sammen med resten af gruppen i 2022 deres seneste album ”Dragon New Warm Mountain I Believe in You”. Da det udkom, udråbte Pitchfork det til ”Best New Music” med den uhørt høje karakter 9,0, mens Politiken herhjemme uddelte maksimale seks hjerter og kaldte det ”et paradoksalt mesterværk fuldt af revner og sprækker”. Det var da også nomineret som ”Best Alternative Album” til Grammy 2023, hvor nummeret ”Certainty” desuden var blandt kandidaterne til ”Best Alternative Music Performance”.
Big Thief er et skattet liveband i Danmark, flere udsolgte koncerter i Store VEGA og på Roskilde Festival i 2022. På Dyrskuepladsen kvitterede Politiken med fem flotte hjerter under overskriften ”Rå følelser i ufiltreret aftapning”, mens Soundvenue samme år tildelte gruppens seneste VEGA-show fem stjerner og kaldte det ”et lille mirakel”. Det er altså et band med et mesterlige bagkatalog, intens energi på scenen og en dyb følelsesmæssig forbindelse til publikum, der står klar til at give en uforglemmelig sommerkoncert i Valbyparken.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
The Kills
Minimalistisk garagerockduo kommer til Valbyparken med stærkt comebackalbum i rygsækken.
Det var svært at åbne et musikmagasin i 00’erne og start-10’erne uden at løbe ind i The Kills. For ikke alene osede sanger Alison Mosshart og guitarist Jamie Hince med deres sorte læderjakker og tonede solbriller af sex, drugs and rock’n’roll; med deres catchy og minimalistiske udtryk var duoen sammen med grupper som The White Stripes, The Strokes og danske The Raveonettes en central del af den garagerockbølge, der med skramlede riff, catchy melodier og skødesløs attitudeleg genfortryllede og revitalisere rockens klicheer.
The Kills letgenkendelige lyd er på debuten ”Keep on Your Mean Side” (2003) og opfølgeren ”No Wow” (2005) centreret omkring Alison Mossharts upolerede og let raspende vokal, der primært akkompagneres af en trommemaskine og Jamie Hinces tørt huggende spade. Denne skridsikre formel blev på nyklassikeren ”Blood Presures” fra 2008 udvidet med elementer af hiphop og electro, der med succes tilføjede mere moderne elementer til The Kills rockmusikalsk bevidste sangskrivning.
Sideløbende med at de udsendte disse stærke album, turnerede The Kills i disse år bl.a. med Jack Whites sideprojekt The Raconteurs. Det førte til, at Mosshart og White dannede supergruppen The Dead Weather sammen med Dean Fertita (Queens of the Stone Age) og Jack Lawrence (The Raconteurs), med hvem hun fra 2009-2015 udgav tre glimrende studiealbum.
Siden The Kills udsendte deres femte studiealbum ”Ash & Ice” i 2016, der bl.a. gik top 20 i England, Frankrig og Schweiz, har Mosshart og Hince holdt en længere pause afbrudt af stedvise live-optrædener. Det blev der dog lavet om på i oktober 2023, hvor makkerparret udsendte deres sjette langspiller, der bærer titlen ”Good Games”.
Det nye album viser en gruppe i kreativ topform med lyst til at udfordre og udvikle sangskrivning og produktion i en mere sonisk og sofistikeret retning med plads til bl.a. kor, klaver, blæsere og synths – uden at miste det grundlæggende guitardrive. Den vellykkede transformation blev da også belønnet af anmelderne: NME gav albummet fire ud af fem stjerner og kaldte det ”a grand and edgy comeback that is as fresh as can be”, mens GAFFA herhjemme ligeledes uddelte fire stjerner under overskriften ”Man kan åbenbart godt lære gamle garagerockere nye tricks”.
Ligesom på plade er The Kills en rutineret og kompromisløs størrelse live, hvor Hince sender sine sylespidse guitarbredsider direkte i fjæset på publikum, mens Mosshart ubesværet suger opmærksomheden til sig med sin cool karisma og direkte levering. Der er derfor lagt i ovnen til en intens rockrystetur, når de indtager SYD FOR SOLEN til sommer.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Viagra Boys
Svenske punkrockere sparker festen i gang med vilde riff, dødssaxofon og tårnhøjt energiniveau.
Der kan komme meget godt ud af en våd bytur. Således blev kimen til Viagra Boys sået, da bassist Henrik Höckert hørte forsanger Sebastian Murphy fremføre en alternativ udgave af Mariah Careys “We Belong Together” på en karaokebar. Herefter blev de to enige om at danne et band.
Udover en fælles interesse for tatoveringer (begge har arbejdet som tatovører) er udgangspunktet for Viagra Boys vild og balstyrisk punkrock med ætsende samfundskritisk bid, der retter skytset mod højreekstremisme, bedaget machomaskulinitet og internetkonspirationer. Det er musik, der ikke tager nogen fanger, hvor hårdtpumpede guitarriff, tørre trommetæsk, olmt kværnende basakkorder og skinger dødssaxofon driver sangene frem, mens Murphy fremfører sine bidske tekster med en blanding af teatralsk råbevokal og brølende afmagt.
Bandet blev dannet i 2015 i Stockholm og blev hurtigt et kultnavn i Sverige på grund af deres vilde og uforudsigelige koncerter og senere debutalbummet ”Street Worms” (2018) med singlerne ”Sports” og ”Just Like You”, som udkom på Year0001 Records, der bl.a. har Yung Lean i stalden. Rygtet om de vilde svenskere punkrockere spredte sig også til udlandet, og bandet begyndte at turnere internationalt, inklusive Danmark.
Viagra Boys’ andet studiealbum ”Welfare Jazz” viste bandet fra en mere genre-eklektisk, men stadig stridslystensom side. Albummet er produceret af Matt Sweeney (Iggy Pop, Queens of the Stone Age) og Justin Raisen (Yves Tumor, Charli XCX), og da det udkom i 2021, roste både GAFFA og Soundvenue albummet med firstjernede anmeldelser – sidstnævnte kaldte det ”en dejligt dynamisk udgivelse, der viser, hvor mange forskellige retninger Viagra Boys kan gå, uden at ofre deres værdisæt”.
Karrierens foreløbige højdepunkt opnåede bandet med deres seneste album ”Cave World”, der er skrevet under coronapandemien og bl.a. skyder med skarpt efter QAnon og misinformation og byder på besøg fra åndsfællen Jason Williamson (Sleaford Mods). GAFFA kvitterede med maksimale seks stjerner, mens engelske NME gav det fire ud af fem stjerner.
Som antydet er Viagra Boys noget af en håndfuld live – ikke mindst på grund af Sebastian Murphys tårnhøje energiniveau – hvilket GAFFA’s anmelder kunne bevidne under gruppens seneste koncert herhjemme i marts 2023. Fem stjerner blev de belønnet med under overskriften ”Gennemført, overstimulerende fucking kaos”. Er du frisk på en tur i Viagra Boys’ musikalske tørretumbler, er muligheden der til sommer i Valbyparken!
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST