Torsdag 7/8
Chappell Roan
Khruangbin
Mk.gee
CMAT
DON WEST
Elias Rønnenfelt
Jodie Harsh
Julie Pavon
Kayak
KUNDO
Liana Flores
Der tages forbehold for ændringer i programmet.
-
Chappell Roan
Flamboyant amerikansk popkomet giver sin første danske koncert i Valbyparken.
Hun står bag 2024’s måske største musikalske gennembrud, har over 43 millioner månedlige lyttere på Spotify og er blevet hyldet for sin larger-than-life persona af Adele, Lady Gaga og Olivia Rodrigo. Chappell Roan er navnet, og hun kommer endelig til Danmark, når hun giver sin første danske koncert på SYD FOR SOLEN.
Chappell Roans vej til pophimmelen har ikke været snorlige. Hun viste ganske vist tidligt musikalske talent og fik en pladekontrakt med det store pladeselskab Atlantic som 17-årig. Selvom hun fik et mindre hit med nummeret ”Pink Pony Club” i 2020, blev hun samme år løst fra sin kontrakt, hvorefter hun måtte rejse tilbage til hjem forældrene i Missouri, tage forfaldende arbejde og gentænke hele sit musikalske projekt. Her blev de første skridt taget imod den spektakulære popdiva, hun er i dag, elsket for sit flamboyante visuelle udtryk, queer-positivisme og stormombruste omkvæd.
Chappell Roan flyttede til Los Angeles, fik kontrakt med Sony, genoptog samarbejdet med produceren Dan Nigro, der i en periode havde været optaget af at arbejde med Olivia Rodrigo, og udsendte i starten af 2022 sit første nummer i to år: den boblende synthpop-banger ”Naked in Manhattan”. Hun røg tog på tour med Rodrigo, udsendte flere singler, og tog på sin første amerikanske turné – hvor hun inspireret af queer-countrymusikeren Orville Peck bookede drag-queens som opvarmning – og i september 2023 udkom hendes debutalbum ”The Rise and Fall of a Midwestern Princess”. Medier som Vogue, Pitchfork og Rolling Stone roste de patosfyldte pophymner, Roans stærke vokal og de sjove og skarpe tekster, der bl.a. spidder patriarkatet og konservative kønskategorier. Kommercielt var debuten dog ikke en overvældende succes – i først omgang.
For i april 2024 udsendte Chappell Roan singlen ”Good Luck, Babe!”, der startede en flodbølge frem ad for hendes karriere. Den underspillede ballade, som eksploderer i omkvædet, beskriver en romantisk relation til en kvinde, der kæmper med sin egen opfattelse af sig selv som heteroseksuel. Nummeret bragede ind på den amerikanske singlehitliste, og succesen forplantede sig til albumhitlisten, hvor ”The Rise and Fall of a Midwestern Princess” med knap et års forsinkelse for alvor indtog spotlyset. På et tidspunkt havde Chappell Roan således hele syv numre i top 100.
Chappell Roan er nomineret til hele seks Grammys – herunder Årets Album og Bedste Nye Artist – og er altså en kunstner i absolut særklasse, der har sat sit aftryk på musikåret. Hendes kærlighed til camp, drag, det teatralske og excentriske kommer også til udtryk live, hvor hun har optrådt som alt fra sommerfugl og Frihedsgudinden til gul newyorkertaxa og wrestler. Samtidig banker hendes hjerte for outsidere og minoriteter, hvilket skaber en helt særlig forbindelse til hendes fans. Med teasers om et nyt album og et kulørt popshow i verdensklasse kan du glæde dig til at opleve det amerikanske fænomen, når hun indtager Valbyparken til sommer.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Khruangbin
Groovy jordomrejse med mesterlig amerikansk psychpop-trio.
Khruangbin er svære at sætte på formel. Spiller den texanske trio thaifunk, psykedelisk lounge-dub, ørken-surfrock? Eller er bandets varme, vuggende og blidt boblende toner – som The New York Times har forsøgt sig – som lyden af en lavalampes indre?
Sikkert er det, at Khruangbin siden dannelsen i 2010 år for år har vokset sig større og større. Som en elskelig musikalsk humlebi har deres groovy instrumentalmusik på forunderlig vis bevæget sig fra kassettebåndudgivelser og små klubber til i dag at have over 6,5 månedlige Spotify-lyttere og kunne fylde klodens største scener ud. Herhjemme har de således udsolgt K.B. Hallen i 2022, og i 2024 spillede de for et komplet udblokket Arena-telt på Roskilde Festival.
Trekløverets musik er drevet af nysgerrighed og udlængsel. Medlemmerne mødtes over en fælles interesse for bl.a. afghansk musik og mellemøstlig arkitektur, og Khruangbin betyder flyvemaskine på thai, hvilket passer perfekt til de musikalske jordomrejser, gruppens numre tilbyder.
På et fundament af sumpet funkbas og klangfuld surfguitar dykker de tre erklærede musiknørder ned i genrer fra alle verdenshjørner: thailandsk psych, iransk pop, jamaicansk dub, vestafrikansk ørkenblues, jazzede fills, smooth disco og 60’er-soul. Resultatet er underspillet, sofistikeret, dragende og omfavnende og med de tre medlemmers blændende samspil som den røde tråd. Det er musik, man kan vibe til, danse og feste til – eller bare drømme sig væk til støvede ørkenbyer og solfyldte strande.
De indledende øvelser til Khruangbin skete i Houston, Texas, hvor guitaristen Mark Speer og trommeslager Donald ”DJ” Johnson spillede i det samme gospelband. Senere mødte Speer gennem fælles venner sanger og bassist Laura Lee Ochoa, og efterfølgende spillede de sammen som live-musikere i bandet Yppah, der turnerede med Bonobo. Oplevelsen gav dem mod på at lave musik sammen, de hidkaldte Johnson som gruppens ekvilibristiske beatmager – og resten er historie.
Albumdebuten ”The Universe Smiles Upon You” så dagens lys i 2015, og i 2018 udkom opfølgeren ”Con Todo el Mundo” via det prestigefulde indie-label Dead Oceans (Mitski, Bright Eyes, Japanese Breakfast), der siden har været deres faste pladeselskab. Det store gennembrud kom i ”Mordechai” (2020), der gik top 10 i så forskellige lande som Australien, Tyskland, Belgien, Holland og New Zealand.
Deres fjerde og seneste studiealbum udkom i foråret 2024 i form af ”A La Salsa”, der bl.a. blev rost af Pitchfork, Spin, GAFFA og Politiken, der kaldte Khruangbin ”popmusikkens groove-guruer og mood-mestre” og stemningen på albummet ”så behagelig som en halv time i en hængekøje vugget af en lun aftenbrise”. Den eskapistiske stemning forplanter sig forhåbentlig også til Valbyparken, når Khruangbin er klar til at demonstrere deres tilbagelænede mesterklasse torsdag på SYD FOR SOLEN.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Mk.gee
Enigmatisk indiesensation leverer bevidsthedsudvidende guitarmagi.
Han har flere millioner månedlige lyttere på Spotify, og stjerner som Eric Clapton og Nicole Kidman elsker ham. Soundvenue udråbte ham i 2024 til ”årets helt store indiesensation”, mens Politiken kaldte ham ”et af årets mest bemærkelsesværdige nye navne.
Der er kort sagt ingen ende på omverdenens omfavnelse af Mk.gees særlige miks af R&B, indie og softrock, der lyder lidt som Prince på mildt hallucinerende svampe kørt gennem spøgelsesagtige filtre. Det er musik, der stiller krav til sin lytter, som til gengæld bliver belønnet med eventyrlige kompositioner, der bugner af produktionsmæssige detaljer og guitarteknisk ekvilibrisme, bundet sammen af et subtilt popøre.
Den amerikanske sanger, sangskriver og guitarist viste tidligt musikalsk talent. Han begyndte at spille klaver som seksårig, inden han som 11-årig skiftede til guitar for som teenager at begynde at lave sine egne demoindspilninger, hvor han spillede alle instrumenter selv.
De mange timer i eget selskab kan høres i hans sangskrivning, der rummer en kompleksitet og virtuositet, som det tager mange timer at fremelske. Der er ekkoer fra store innovative guitarmestre som førnævnte Prince og Eric Clapton og musikalske syrehoveder som Ariel Pink og Connan Mockasin. Samtidig gennemstrømmes hans numre af en rørende soulet spiritualitet og inderlighed, der med sin direkte henvendelse til lytteren vækker minder om Frank Ocean, som da også har spillet Mk.gee i sit radioshow ”Blonded Radio”.
Mk.gee udgav sine første numre i 2017 og udsendte debut-ep’en ”Pronounced McGee” året efter – en titel, der giver en nøgle til at udtale det tungevridende kunstnernavn. I 2020 udkom mixtapet ”A Museum of Contradiction” via IAMSOUND (Charlie XCX, Florence and the Machine, Telepathe), der bl.a. blev rost af NME for sin musikalitet og ferme miks af genrer, samtidig med af mediet skrev: ”you sense stardom is looming large here”.
Det skulle vise sig at være profetiske ord, for da Mk.gees første fuldlængde, ” Two Star & the Dream Police”, udkom i begyndelsen af 2024, eksploderede interessen omkring ham. Anmeldere fra bl.a. Rolling Stone, Clash Music og The Line Of Best Fit stod i kø for at hylde det, og Pitchfork skrev: ”Nothing in contemporary music sounds quite like it”. Læg dertil, at Mk.gee har haft et nummer med i hit-serien ”The Bear”, haft sin tv-debut i ”SNL” og skrevet numre med bl.a. Fred again.., The Kid Laroi og countrystjernen Kacy Hill. No surprise, at han er blandt de nominerede til BBC’s prestigefulde talentpris ”Sound of 2025”!
Mk.gee giver sjældent interview, deler ikke ud af sig selv på sociale medier og poserer med nedslået blik og hår i øjnene på pressebilleder. Bag det enigmatiske ydre gemmer der sig dog en generøs og engagerende musiker – også live. Da han rundede London i efteråret 2024 uddelte NME således 4 store stjerner og kaldte koncerten ”a deeply spiritual experience for alt-rock disciples”. Forhåbentlig er der en lige så smuk og medrivende koncertoplevelse i vente, når han giver sin første danske koncert til sommer på SYD FOR SOLEN.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
CMAT
Catchy solskinspop med country-undertoner fra irsk kæmpetalent.
Det er de færreste musikere, der fremhæver både Dolly Parton og Katy Perry som musikalske forbilleder. Men inspirationskilderne giver perfekt mening, når man lytter til CMAT’s panoramiske solskinspop med en laber understrøm af country-feeling, som fans af eee gee, Orville Peck og Kacey Musgraves vil knuselske.
Fra sin base i Dublin har den irske sanger, sangskriver og guitarist over to fremragende album opbygget et ry som en hjemlandets bedste og mest populære nye navne, der på mest elegante vis bygger bro på mellem tradition og fornyelse.
CMAT er flasket op på en diæt af radiopop og klassisk country og har tilbragt mange aftener med at fortolke Johnny Cash på sin lokale karaokebar. Som 17-årig begyndte hun at skrive sine egne numre og flyttede efterfølgende til England, hvor hun opnåede moderat succes med duoen Bad Sea. Efter rådgivning fra selveste Charlie XCX, som hun mødte til en studiesession, rykkede hun dog teltpælene tilbage til Irland og gik i gang med at skabe sit eget personlige udtryk.
Resultatet af det arbejde kan høres på 2022-debuten ”If My Wife New I’d Be Dead”, hvis formidable blanding af øremasserende melodier og tekster, der med humoristisk overskud kredser om bl.a. kærlighed, knuste hjerter og mentalt helbred, omgående hittede hos både publikum og anmeldere. Albummet strøg således til tops på den irske albumhitliste, mens medier som NME, Mojo og DIY Magazine roste det. Året efter modtog debutalbummet prisen som ”Irish Album of the Year” til uddelingen af den Irlands svar på DMA, Choice Music Prize.
I juni 2023 var CMAT allerede klar med opfølgeren ”Crazymad, for Me”, der ubesværet bygger videre på forgængerens kvaliteter med en samling gennemarbejdede og melodistærke sange, hvor John Grant medvirker på en af dem, mens en anden er opkaldt efter den belgiske fodboldspiller Vincent Kompany(!).
Albummet debuterede på førstepladsen på den irske hitliste og gik derudover top 25 i både England og Skotland. Endnu engang fulgte kritikerne trop med flotte anmeldelser i bl.a. Clash Music og The Line of Best Fit, og som en ekstra fjer i hatten blev ”Crazymad, for Me” i 2024 nomineret til den prestigiøse britiske albumpris Mercury Prize.
Live stråler det irske kæmpetalents virtuose musikalitet og vindende personlighed, hvilket publikum på Hotel Cecil og Roskilde Festival tidligere har kunnet bevidne. Til sommer vender hun tilbage til vores breddegrader, hvor Valbyparken udgør den perfekte lokation til en koncert, der skriger på at blive nydt med et græsstrå i mundvigen og en skarpladt luftbanjo.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
DON WEST
Autentisk soulmagi fra australsk stjerneskud.
”Soul music from Sydney, Australia”. Så simpelt og præcist præsenterer Don West sig på Spotify.
Det australske kæmpetalents sange er præget af en dyb kærlighed til 60’ernes og 70’ernes amerikanske soul-guldalder, en udsøgt melodifornemmelse og hans medrivende og silkebløde croon. Og med over 1 million månedlige lyttere er han godt i gang med at sprede det glade musikalske budskab uden for hjemlandets grænser.
Wests musikalske åbenbaring kom tidligt, for barndomshjemmet var fyldt med soulplader, hvis numre han lærte at spille på sin fars guitar. Det er sigende, at den første plade, han kan huske at have hørt, var med Ray Charles, mens den første, han købte for sine egne penge, var Aretha Franklins klassiker ”Aretha Now”. De første skridt i retning af musikalsk selvstændighed tog han som guitarist i sin brors band, inden han i 2019 debuterede under eget navn med singlen ”Money”.
Don West dyrker musikalsk nerve og autenticitet. Derfor skaber han sin musik på analogt udstyr og indspiller den på gammeldags spolebåndoptagere ligesom musikalske ledestjerner som Bill Withers, Marvins Gaye og Al Green. At lytte til hans sange er som at finde en glemt kasse med uudgivne Motown- eller Stax-singler, der sprudler af catchy harmonier, blæserlir og spændstig vokalekvilibrisme.
De musikalske inspirationskilder bindes smukt sammen på Don Wests selvbetitlede debut-ep, der udkom i slutningen af 2024. Den er præget af en smooth vintage-lyd med et kærligt strejf af musikhistorisk nostalgi, men først og fremmest er den fyldt til randen med smittende sangskrivning, både når australieren vugger inderligt igennem ballader som titelnummeret og skruer op for charmen og tempoet på den formidable single ”Small Change”.
Live er Don West kendt for sine knivskarpe optrædener, hvor han og bandet bygger videre på 60’er-soulens klassiske performance-kneb med nystrøgne suits, koreograferede moves og inderlige vokaludladninger. Der er derfor lagt i ovnen til en soulfest af en anden verden, når Don West giver sin første danske koncert til sommer på SYD FOR SOLEN.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Elias Rønnenfelt
Iceage-forsanger gæster Valbyparken med sangene fra sit formidable soloalbum.
Som forsanger i Iceage, Danmarks måske vigtigste rockgruppe de seneste to årtier, har Elias Rønnenfelt ikke manglet anerkendende ord fra omverdenen. Alligevel løb han nærmest ind i en anmeldermæssig lovestorm, da han i 2024 solodebuterede med albummet Heavy Glory.
Hvor Iceage er berømte internationalt for deres flintrende, frådende og evigt foranderlige punkrock, søger Elias Rønnenfelt på egen hånd mod andre græsgange. Heavy Glory er således en overbevisende forvaltning og omstøbning af arvegods fra klassiske folk- og countrykoryfæer som Bob Dylan, Leonard Cohen og Townes Van Zandt.
Heavy Glory blev skabt under en spontan DIY-solotour igennem Europa, hvor Rønnenfelt undervejs skrev nye numre og tekster. Det kan mærkes på albummets søgende og skønhedsdyrkende sange om rastløshed, liderlighed, desperation og en evig sult efter at suge så mange oplevelser som muligt ud af livet.
Modtagelsen af albummet lignede nærmest en sejrsrunde. GAFFA uddelte 5 stjerner og karakteriserede det som ”en forrygende solotur”, det samme gjorde Soundvenue, der med henvisning til stilskiftet skrev: ”Hans herligt vrælende vokal er øjeblikkeligt genkendelig, og også den nærmest spyttende attitude.”
Politiken tildelte Heavy Glory 5 bankende hjerter og kaldte det ”et sønderrivende album”, Information skamroste det under overskriften ”Punkfornyer er blevet sublim americanattyv”, mens Weekendavisen skrev, at ”revolutionen er vendt mod de revolutionære i ekspunkeren Elias Rønnenfelts frigørende og glubske debutalbum”. Albummet endte da også på adskillige årslister herhjemme, og blev bl.a. kåret til Årets Album af Soundvenue.
I 2025 har Elias Rønnenfelt ikke siddet stille. Han har udsendt minialbummet Lucre med den engelske popexcentriker Dean Blunt, og for nylig modtog han ved uddelingen af de danske sangskrivere, tekstforfattere og komponisters pris, Carl Prisen, en statuette som ”Årets komponist inden for rock”.
Derudover har Rønnenfelt været beskæftiget med at præsentere sine nye numre live, hvilket han – trods et noget mere afdæmpet setup end det, man kender fra Iceage – også mestrer. GAFFA anmeldte således tidligere i år hans koncert på VoxHall i Aarhus til 5 stjerner. Torsdag på SYD FOR SOLEN er han klar til at demonstrere sin klasse i Valbyparkens smukke omgivelser.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Jodie Harsh
Engelsk drag-queen og festikon fyrer op under SYD FOR SOLEN med pumpende disco og house.
“Storbritanniens mest berømte drag-queen-dj”.
Sådan har The Guardian beskrevet Jodie Harsh, der i mere end toårtier har sat sit eftertrykkelige præg på britisk festkultur som dj, drag-queen, festarrangør, musiker og remixer.
Harsh, der er født i 1985, flyttede som 18-årig til London for at studere mode og design. Hendes smag for festens hedonistiske, kreative og frisættende potentiale – og mulighed for at undslippe det omgivende samfunds snærende, heteronormative bånd – gjorde hende hurtigt til fast gæst på klubber i den engelske metropol. Hun blev en del af Londons drag-miljø og opfandt sin sprælske og overdådige persona, kendt for sit himmelhøje hår og utrættelige festgear.
I 2010 startede Harsh festarrangørprojektet Room Service, hvor hun, udover at promote deres gayfriendly events, også begyndte at dj’e. De følgende år voksede hendes stjerne som garant for overdådige og uforglemmelige klubaftener. Jodie Harsh har til dato stået bag klubevents med navne som Lady Gaga, Charli XCX, Jessie Ware, Honey Dijon og Annie Mac, spillet til privatfester for Madonna og Donatella Versace, turneret over hele kloden som dj og optrådt på store scener på Glastonbury og Wembley.
Da corona i 2020 fra den ene dag til den anden annullerede al festivitas, vendte Jodie Harsh sin opmærksomhed mod sine egne numre. Debutsinglen “My House” udkom i november 2020, akkompagneret af en sprudlende video, befolket af et stort antal deltagere fra ”RuPaul’s Drag Race UK”. Nummeret blev et stort hit på BBC Radio 1 og trendede voldsomt på TikTok.
Jodie Harsh har siden udgivet en række stærke singler, der suger inspiration fra house, disco og 00’ernes rave-kultur, og bl.a. arbejdet sammen med SOPHIE, SG Lewis og Clementine Douglas. Hun er også en populær og yderst flittig remixer, der bl.a. har haft fingre i numre fra folk som Beyoncé, Kylie Minogue, Charli XCX, Years and Years, Rina Sawayama, Justin Timberlake og Fatboy Slim. Jodie Harsh står derudover bag podcasten ”Life of the Party” og udsender senere i år sine memoirer, der under titlen ”You Had to Be There” deler ud af anekdoter fra hendes mange år i Londons dekadente natteliv.
Det er kort sagt et sandt festikon og en larger than life-karakter, der indtager SYD FOR SOLEN torsdag, hvor hele Valbyparken med garanti kommer til at danse under hendes optræden.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Julie Pavon
Dansk-honduransk kraftcenter lever clubbet show i grænselandet mellem shamanistisk ritual og djævleuddrivelse.
“Et hyper-energisk powerhouse.” ”Julie Pavon boksede og sparkede med en dyrisk intensitet.”
Anmelderne fra henholdsvis GAFFA og Soundvenue havde de helt store superlativer fremme, da Julie Pavon sidste år blæste publikum foran Apollo-scenen bagover. Den dansk-honduranske sanger og musiker blev da også belønnet med fem store stjerner i begge medier.
Pavon brød igennem i starten af 2020’erne med house-inspirerede og minimalistisk funky singler som ”Jealous”, ”Don’t Call Me Out”, ”High” og ”Watch Her Dance”, der både skaffede hende airplay på P3, P6 BEAT og BBC Radio 6 – samt en eksklusiv tjans som leverandør af lydsporet til Hermès’ catwalk under Paris Fashion Week.
Parallelt med dette etablerede Julie Pavon sig med sin konfrontationslystne attitude, sit intense sceneshow og sin voldsomme energi som en af Danmarks mest intense liveoplevelser. Hendes gribende og fysisk krævende pendulering på scenen mellem ekstase og fortvivlelse vækker mindelser om et shamanistisk ritual eller en djævleuddrivelse; det er ikke uden grund, at Soundvenue tidligere har kaldt hende “landets mest intense liveperformer”.
I 2023 udkom debut-ep’en Watch Her Dance, hvor hun med succes overfører sin balstyriske live-energi til udgivelsens seks catchy elektroniske knaldperler, der bl.a. modtog ros fra Soundvenue og Information. To år senere er hun endelig klar med sin første fuldlængde, der er blevet navngivet Born with a Heartbreak og udkommer den 23. maj via det elektroniske danske label Music For Dreams (Boom Clap Bachelors, Kenneth Bager, Lulu Rouge). Som forsmag har hun sluppet den hårdtpumpede electrobanger ”A Day to Breathe” og den mere legesygt poppede ”Love How You Dance”.
Det kommende album skal selvfølgelig også præsenteres live, og til efteråret drager Julie Pavon derfor på en europæisk turné med en række shows i Tyskland og Holland samt Aarhus og København. Inden da lægger hun heldigvis vejen forbi SYD FOR SOLEN, hvor hun med sine enestående performanceevner og overmenneskelige kraftudladninger vil udsætte jorden under Valbyparken for seismografiske rystelser.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Kayak
Danske indiefolk-ynglinge indtager Valbyparken med stærk debut-ep.
To indfølende, fint forsirede sange. Det er alt, det kræver for at sætte jungletrommerne i gang på den danske indie-scene – i hvert fald hvis man er Kayak.
Sidste år udsendte den dansksprogede gruppe, der består af de tre gamle højskolevenner Eva Berghamar, Carl Magnus Olsen og Albert Odgaard, numrene ”Svært ikke at forsvinde” og ”Stories” via det kvalitetsbevidste pladeselskab Konkylie (First Flush, Uden Ord, Afskum, Jenny). Sidstnævnte single blev udråbt til ”P3’s Uundgåelige”, mens begge numre har været i rotation på P3 og P6 Beat.”Svært ikke at forsvinde” og ”Stories” introducerer et tæt sammenspillet band, der er fuldt udviklet som musikere og detaljedyrkende sangskrivere. Inspirationen hentes fra indierock og folk – nærmere bestemt navne som Phoebe Bridgers, Big Thief og tidlig Bon Iver – og udtrykket er lavmælt, inderligt, med intimitet, ømhed og ærlighed i teksterne. De to numre var da også nok til, at både Soundvenue og GAFFA inkluderede Kayak på deres lister over 2025’s mest spændende nye navne. ”Svært ikke at forsvinde” var desuden inkluderet på både Politikens og Soundvenues lister over 2024’s bedste numre.
Så meget desto større var begejstringen, da trekløveret i starten af 2025 udsendte deres fremragende debut-ep, der bærer titlen Under øjenlåg. Bands of Tomorrow gav topkarakteren seks stjerner og skrev: ”Musikken sætter sig ikke kun fast i kroppen, men også under dine øjenlåg og helt ind i hjertet.” GAFFAs anmelder kvitterede med fem flotte stjerner, kaldte udgivelsen ”storladen og rørende” og konkluderede: ”Det er svært ikke at forsvinde væk i Kayaks melankolske univers.” Soundvenue tildelte fire store stjerner og skrev bl.a., at det er ”svært at klage, når sangene er så stærke, som de er.”
Live er Kayak et lige så indtagende bekendtskab, der her nuancerer sit udtryk med indiepoppede elementer, kærlige nik til country og mere guitarrockede udladninger. Deres musikalitet og empati er smittende, ikke mindst i kraft af forsanger Eva Berghamars intimt bekendende og emotionelt dragende vokal. Der er således mange gode grunde til at troppe op, når de danske indiefolk-ynglinge står på scenen torsdag på SYD FOR SOLEN.FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
KUNDO
Reflekterende tekster og soulede produktioner fra Danmarks nye raphåb.
Den hårde gaderap har fyldt meget i dansk rap i et årti, men de seneste år er yngre rappere begyndt at mikse et skarpt flow op med mere bløde elementer, inspireret af stilskabende navne som Ukendt Kunstner og Artigeardit. Få mestrer denne stil så godt som KUNDO.
Udover de hjemlige fyrtårne er Vejle-rapperen inspireret af amerikansk conscious-rap i sine reflekterende og poetiske tekster, og musikalsk sporer man også R&B’ens bløde melodiøsitet i hans langsomme, balladeagtige numre. Samtidig mestrer han også at fyre op under gedigne bangers, der kan starte en fest.
KUNDOs karriere tog for alvor fart i 2023 med hjemstavnshymnen ”7100”, der hurtigt fandt vej til P3’s playlister. Samme år udsendte han sin fremragende debut-ep Bar’ en drøm, der viser et imponerende højt niveau med sin eftertænksomme lyrik og indbydende, soulede produktioner. Lytterne tog varmt imod det nye stortalent, samtidig med at Soundvenue kastede 5 stjerner efter udgivelsen under overskriften: ”Hvor kom han lige fra? KUNDO stempler overbevisende ind på den danske rapscene.” Ved indgangen til 2024 udråbte samme medie da også KUNDO til et af de mest spændende nye navne herhjemme.
KUNDOs følsomme rap er en populær vare hos andre musikere, og han har udgivet numre med bl.a. Kesi, Lamin, Benny Jamz, MAS og Kind mod Kind. Mange af hans numre har flere millioner afspilninger på Spotify, og hans største hit, ”Noget si’r mig” med Thor Farlov, har over 7 mio. afspilninger.
At KUNDO er et populært navn, er hans koncerter et slående eksempel på. De seneste år har han gæstet en lang række af landets spillesteder, endagsarrangementer og festivaler – heriblandt Fredagsrock i Tivoli, Roskilde Festival, AiaSound, Smukfest, Spot og Musik i Lejet. Fællesnævneren er, at koncerterne har været pakkede med begejstrede fans.
Da han sidste år stod på Eos-scenen på Roskilde Festival, var pladsen foran således stopfyldt – og folk fik, hvad de kom efter. Soundvenue tildelte koncerten 4 stjerner, mens GAFFA kvitterede med 5 stjerner og beskrev KUNDOs potentiale som ”enormt”. Vi glæder os afsindigt meget til, at han folder talentet ud torsdag på SYD FOR SOLEN.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Liana Flores
Engelsk-brasiliansk stjerneskud blander på smukkeste vis florlet bossanova med engelske folk-dyder.
Ifølge Liana Flores laver hun musik, som tilbyder lytteren et eskapistisk frirum. Det er da også nemt at drømme sig væk til tonerne af hendes formfuldendte sange, der fornemt bygger bro på tværs af kontinenterne.
Liana Flores’ mor er brasilianer og hendes far englænder, og begge landes stolte musiktraditioner er spundet ind som røde tråde i hendes delikate sangskrivning. Det brasilianske kan spores i inspirationen fra bossanovaens florlette sanselighed og varme sensualitet, mens hendes lyse stemme, ekvilibristiske guitarspil og smukke brug af strygere sender respektfulde nik til britiske folk-legender som Vashti Bunyan og Nick Drake. Det er sange, der elegant veksler mellem gåsehudsfremkaldende intimitet og orkestrale, skønhedsdyrkende passager.
Hun voksede op i landlige omgivelser i South Norfolk med brasilianske mestre som Gal Costa, Caetano Veloso og João Gilberto på forældrenes stereoanlæg. Som barn spillede hun klaver og sang i kor, men som teenager fik hun øjnene op for guitaren og begyndte at skrive sine egne numre, som hun selv indspillede i GarageBand.
I 2018 og 2019 oploadede hun på egen hånd ep’erne ”The Waters Fine!” og ”Recently” på nettet, uden at det umiddelbart skabte de store opmærksomhedsbølger. Flores glemte dem lidt igen og startede på zoologistudiet, men i 2021 begyndte nummeret ”Rises the Moon” at blive delt heftigt på TikTok – et socialt medie, som hun ikke selv brugte. Nummeret er hendes til dato største hit med næsten 700 mio. afspilninger på Spotify.
Som resultat af hypen begyndte Liana Flores at få tilbud fra pladeselskaber, men valgte dog at færdiggøre sin uddannelse, før hun i 2024 skrev kontrakt med ikoniske Verve Records (Nina Simone, Billie Holiday, Stan Getz). Efterfølgende rejste hun til Los Angeles, hvor hun skrev nye numre og indspillede dem med produceren Noah Georgeson (Joanna Newsom, Devendra Banhart), og resultatet af anstrengelserne udkom i sommeren 2024 i form af debutalbummet ”Flower of the Soul”.
Debuten er en moden og sirligt udfoldet, både indbydende og indtagende lytteoplevelse med en dragende naturromantisk understrøm. Albummet blev da også velmodtaget i den engelske presse, hvor NME kaldte det ”en sublim debut”, mens The Line of Best Fit udråbte hende til et af tidens største musikalske talenter.
Med tæt på 5 mio. månedlige lyttere på Spotify har Liana Flores allerede en stor følgerskare, og hun har da også turneret i både Storbritannien, USA og Asien. Herhjemme har vi dog hendes første besøg til gode, men det bliver der lykkeligvis lavet om på, når det musikalske stjerneskud giver sin første danske koncert torsdag på SYD FOR SOLEN.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
Fredag 8/8
Sam Fender
Blaue Blume
Confidence Man
Overmono
Sigrid
Turboweekend
BBYBITES
Carlina de Place
Sienna Spiro
snuggle
Der tages forbehold for ændringer i programmet.
-
Sam Fender
Englands nye store guitarhelt kommer til Valbyparken med nyt album i kufferten.
Selvom han i dag er et af de største poprocknavne i England med over 6 millioner månedlige lyttere på Spotify, har Sam Fender oplevet sin del af modgang på vej mod musiktinderne. Han voksede op i den nordengelske arbejdsklasse i Newcastle-forstaden North Shields, en opvækst der var præget af få penge, sygdom og misbrug i omgangskredsen. Men hans forældre var musikglade, og kærligheden til soul, jazz og rock forplantede sig hurtigt til sønnike.
Som teenager samlede Sam Fender guitaren op, mens han dyrkede navne som Kings of Leon, Jeff Buckley og Bruce Springsteen, og den unge musikerspire begyndte at optræde på pubber i lokalområdet. Her blev han som 18-årig spottet af Ben Howards manager, der tog ham under sine vinger, og i 2017 udsendte han debutsinglen ”Play God”, der røg i heavy rotation på BBC og efterfølgende bl.a. sendte ham på turné med Michael Kiwanuka, og i slutningen af året blev Sam Fender udvalgt til BBC’s hypede talentpris ”Sound of”.
Hans kærlighed til amerikansk heartland-rock og idolet/sjælevennen Bruce Springsteen kom til udtryk på debuten ”Hypersonic Missiles” (2019), fyldt med melodiske guitarbangere med euforisk fængende omkvæd, der empatisk og gribende tematiserer hans opvækst og baggrund. Modtagelsen af albummet var overstrømmende – det strøg direkte til tops på den engelske albumhitliste med over 40.000 solgte eksemplarer i den første uge. I samme periode modtog han ”Critics’ Choice Awards”-prisen til Brit Awards og gæstede store amerikanske tv-shows som ”Jimmy Kimmel Live!”, ”The Tonight Show” med Jimmy Fallon og ”Late Night with Seth Meyer”.
Den succes fulgte han ubesværet op på to år senere, da den fremragende opfølger ”Seventeen Going Under” udkom. Her udbygger Fender formlen fra debuten med flere slidstærke riffs og sprøde melodiske hooks, der sender venlige nik til moderne rockgiganter som The War On Drugs og Arcade Fire. ”Seventeen Going Under” gik ligeledes nummer 1 i hjemlandet, NME udråbte det til årets album, og i 2022 sikrede det Sam Fender en Brit Award som ”Best British Alternative/Rock Act ” og en nominering til den prestigefulde albumpris Mercury Prize.
Efter at have helliget sig sangskrivningen i en længere periode begyndte Sam Fender at røre på sig i 2024, hvor han udsendte han en håndfuld nye numre, heriblandt den fabelagtige energiske rockhymne ”People Watching” som er co-produceret af Adam Granduciel fra førnævnte The War on Drugs. Det er i øvrigt også titlen på det længeventede tredje studiealbum, der udkommer den 21. februar.
Sam Fender er også en forrygende live-kunstner, der har optrådt i hjemlandets største scener og arenaer. Nu kan hans danske fans se frem til at opleve ham herhjemme, når han indtager Valbyparken med sangene fra sit nye album, der er som skabt til at blive braget ud over et stort og medlevende festivalpublikum.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Blaue Blume
Episke guitarudladninger og udsøgt popsensibilitet fra et af landets allerbedste live-bands.
Da Blaue Blumes tredje album ”Regnvåde sale” udkom i starten af 2025, markerede det et nyt kapitel i den danske trios karriere. Hvor teksterne på deres to første formidable album ””Syzygy” (2015) og ”Bell of Wool” (2019) næsten udelukkende var på engelsk, så bruger gruppen på deres tredje fuldlængde med udsøgt poetisk sans deres modersmål som løftestang til at nå nye kunstneriske højder.
Gruppens fans fik allerede et forvarsel i 2024, hvor Blaue Blume udsendte singleforløberne ”Det er din kærlighed” og ”Følsom dreng”, der begge røg i rotation på P3 og P6 Beat – førstnævnte blev desuden udvalgt som P3’s Uundgåelige. Noget nyt og stort var tydeligvis i vente.
På ”Regnvåde sale” mødes lytteren af gruppens velkendte dynamiske miks af shoegazede lydflader, episke guitarudladninger og svævende melodisk indierock leveret med tårnhøj teknisk ekvilibrisme. Men også en fintfølende popsensibilitet, der med hjælp fra teksternes gribende realisme og stormfulde kærlighedsbesyngelser rammer direkte i hjertekulen på lytteren. Smukt forløst af sanger Jonas Holst Schmidts nærmest overjordiske vokal, hvis vildt ekspressive udtryk mestrer både det intimt bekendende, råt udkrængende og stratosfærisk falsetsang.
At kalde ”Regnvåde sale” en kunstnerisk triumf er ingen underdrivelse – også hvis man spørger anmelderne. Albummet modtog således 5 stjerner fra GAFFA og Soundvenue samt maksimale 6 stjerner i Jyllands-Posten, som konkluderende skrev, at ”meget tyder på, årets danske album allerede er udkommet”. Gruppens fans var rørende enige, og albummet opnåede en imponerende 4. plads på den danske albumhitliste.
Blaue Blume er ikke kun forrygende på album, de er også et af Danmarks mest bjergtagende live-bands, der ubesværet formår at kombinere albummenes sofistikerede lydlandskaber og følelsesmæssige intensitet med den ekstra fysiske pondus, som koncertformatet tilbyder.
Det demonstrerede Blaue Blume senest i november 2024, hvor de gav karrierens største shows for tusindtallige skarer i Falkonersalen i København og ACC i Aarhus. Ved den lejlighed modtog bandet bl.a. begejstrede anmeldelser fra Jyllands-Posten og GAFFA.
Danske musikelskere har da også for længst opdaget Blaue Blumes koncertmæssige mesterklasse, og en stor del koncerterne på gruppens efterårsturné er således allerede udsolgt. Inden da får festivalgæsterne på SYD FOR SOLEN heldigvis mulighed for at opleve dem under åben himmel i Valbyparken, hvor gruppens himmelstræbende melodier får god plads til at udfolde alle deres fortryllende detalje
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Confidence Man
Feststemte popexcentrikere vender tilbage til SYD FOR SOLEN.
Det var umuligt at stå stille, da Confidence Man leverede et uforglemmeligt show på SYD FOR SOLEN 2023, hvor deres udsøgte miks af disco, electro, breakbeats, house og dance, garneret med akrobatiske dansekoreografier og campede effekter, hensatte publikum i ekstase.
Soundvenues udsendte roste dengang koncerten og skrev, at ”Confidence Man fik koreografi og popmusik til at gå op i en højere enhed”, mens GAFFA kvitterede med fem funklende stjerner og bl.a. anpriste gruppen for at sætte gang i festivalgæsterne. Der er derfor lagt op til et glædeligt gensyn, når Melbourne-kvartetten sætter kurs mod Valbyparken til sommer med et nyt album i rygsækken.
Confidence Man, der tidligere bl.a. er blevet rost af NME og Pitchfork og udråbt til ”Australia’s best-dressed band” i The Guardian, har nemlig ikke ligget på den lade side, siden deres sidste danske visit. I 2024 var de således både aktuelle med et mixalbum for det legendariske elektroniske label/natklub Fabric og deres tredje studiealbum ”3AM (La La La)”, der bl.a. er inspireret af 90’er-ravekultur og Londons kontemporære klubscene, hvor bandmedlemmerne på det seneste har slået deres folder – og sidstnævnte udgivelse blev modtaget med åbne arme af både publikum og anmeldere.
The Guardian uddelte maksimale 5 stjerner og sammenlignede aussierne med ikoniske popexcentrikere som Saint Etienne, Deee-lite og Happy Mondays, Clash Magazine tildelte 9 ud af 10 stjerner, mens NME kvitterede med 4 ud af 5 stjerner og skrev, at gruppen ”definitely have the tunes to match their outsized personas”. Kommercielt var albummet også en succes med top 10-placeringer i bl.a. England og Skotland; på UK Dance Album-listen kravlede de endda helt til tops.
Det suveræne nye album og dets mesterlige electropop-perler skriger på at blive oplevet live, hvor de toptændte frontfigurer Janet Planet og Sugar Bones’ stærke vokaler og knivskarpe koreografier giver numrene nyt live og skaber en stærk forbindelse til publikum, bakket op af gruppens to resterende medlemmer Clarence McGuffie og Reggie Goodchild.
Confidence Man er desuden blevet inkluderet på BBC’s prestigefyldte Sound of 2025-liste sammen med blandt andre Chappell Roan – endnu en anerkendelse af deres unikke talent og globale gennemslagskraft.
Vi glæder os derfor maksimalt til at byde Confidence Man velkommen tilbage til SYD FOR SOLEN, hvor de er klar til at fyre op under en gevaldig og medrivende musikalsk fest.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Overmono
Elektronisk brødreduo skaber elektrisk klubstemning under åben himmel.
Storbritannien har en lang og stolt tradition for elektronisk musik, og Overmono er et af de navne, der mest suverænt og originalt revitaliserer og nytænker genrens historie og traditioner.
Overmono består af det walisiske brødrepar Tom og Ed Russell, hvis hjerter banker for trance, techno og breakbeat, som den lød til 90’ernes illegale raves og piratradiostationer. Denne dybe kærlighed bruger de som udgangspunkt for deres detaljerige produktioner, der tager det bedste fra den elektroniske musikhistorie og kombinerer det med en moderne tilgang, som gør, at deres euforiske UK bass-hymner både fungerer som floorfillers på klubben og til eskapistisk lytning i sofaen.
De besidder samme åbne og eventyrlystne attitude som Fred again.., Jamie xx og Joy Orbison; sidstnævnte har Overmono da også samarbejdet med talrige gange, bl.a. i fællesprojektet Joy Overmono. Overmonos anerkendelse hos deres kolleger understreges af, at de har remixet både Four Tet, Thom Yorke og Ed Sheeran.
De to brødre startede deres musikalske løbebaner hver for sig – Tom producerede hård techno under aliasset Truss, mens Ed bl.a. eksperimenterede med drum’n’bass. Men i midten af 2010’erne dannede de fælles front, og deres nysgerrige og genreudvidende kompositioner fangede hurtigt opmærksomheden hos det stilskabende label XL Recordings’ (Burial, Peggy Gou, The Prodigy), der udsendte deres debut-ep ”Arla” i 2016 og siden har haft dem i stald.
Op igennem 2010’erne udgav Overmono en strøm af ep’er, der slog deres status fast som et af Storbritanniens bedste nye elektroniske navne. En status, der kulminerede i 2021, hvor de både modtog prisen som ”UK’s Best Live Act” af DJ Mag, og Resident Advisor kårede ”So U Know” som et af årets bedste tracks, samtidig med at de udsendte mixalbummet ”fabric presents Overmono” via legendariske Fabric Records.
Efter et solidt tilløb udkom Overmonos debutalbum ”Good Lies” i 2023, hvis opklippede sfæriske vokaler, dybe basstød og insisterende percussion modtog stående applaus fra anmelderne. The Observer gav det 5 ud af 5 stjerner under overskriften “certified bangers galore”, Clash kaldte det ”worth the wait” og tildelte det den flotte karakter 8 ud af 10, mens NME kvitterede med 4 ud af 5 stjerner.
2024 har budt på indtil flere udgivelser, heriblandt den formidable banger ”stayinit” med Fred again.. og Lil Yachty og samarbejdet med The Streets om en nyfortolkning af hans klassiske UK garage-skæring ”Turn the Page”. Og mon ikke de nye numre bliver luftet, når brødreduoen står klar til at skabe elektrisk klubstemning under åben himmel fredag på SYD FOR SOLEN.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Sigrid
Norsk popstjerne forfører publikum med catchy synthpop-sange.
Sigrid Solbakk Raabe – som hendes fulde navn lyder – voksede op i et musikalsk hjem med Joni Mitchell, Chet Baker og Neil Young i højttalerne. Hun var ikke særlig gammel, da hendes bedstemor og storebror lærte hende at spille henholdsvis klaver og guitar. Som teenager begyndte hun at skrive sine egne sange, og i 2013 blev hendes nummer ”Sun” spillet i NRK’s talentprogram Urørt og opnåede efterfølgende airplay på flere norske radiostationer.
I 2016 udkom hendes første officielle single, ”Don’t Kill My Vibe”, skrevet efter en frustrerende indspilningssession med en patroniserende producer. Det formidable popnummer blev et hit i flere lande og solgte over 500.000 eksemplarer. Som en ekstra bonus skaffede det Sigrid en kontrakt med pladeselskabet Island Records (Chappell Roan, Robyn, Sabrina Carpenter), som i 2017 udgav hendes debut-EP. At Sigrid var et talent ud over det sædvanlige blev slået fast, da hun i januar 2018 hjemtog BBC’s prestigefulde talentpris Sound of 2018 foran navne som Billie Eilish, Khalid og SYD FOR SOLEN-aktuelle Sam Fender.
I 2019 udkom hendes første fuldlængdealbum Sucker Punch, der med stort overskud mikser klassisk pop med dunkende electrobeats, bombastiske synthfigurer og hendes stærke vokal. Albummet strøg til tops i Norge og gik top 5 i bl.a. England, Skotland og Irland, og opnåede en 3. plads på Billboards Heatseekers Albums-liste. Herfra stammer også Sigrids største hit, ”Strangers”, der har over 140 mio. afspilninger på Spotify.
Succesen fortsatte med opfølgeren How to Let Go (2022), som også gik nummer 1 i Norge og top 10 i flere lande. Engelske medier som NME, Clash og The Line of Best Fit roste albummet – det samme gjorde GAFFA, som kvitterede med 5 funklende stjerner under overskriften ”Storslået og frygtløs pop”.
Udover 2024-samarbejdet ”The Feeling” med Kygo er Sigrids seneste udgivelse EP’en The Hype fra 2023. Men med en omfattende Europa-turné fra maj til august – som heldigvis inkluderer SYD FOR SOLEN – er der meget, der tyder på, at ny musik er lige om hjørnet.
Uanset hvad er Sigrid en forrygende livekunstner, der formår at engagere og omfavne sit publikum. Det har hun tidligere bevist på Roskilde Festival, Smukfest og Tinderbox. Kort sagt: Der er mødepligt, når Sigrid inviterer til kæmpe popfest i Valbyparken
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Turboweekend
Genopstandne pophelte indtager Valbyparken med højt energiniveau og nye numre.
”Turboweekend er ikke blot ude på at genleve fortiden, men at indlede en ny æra”.
Sådan lød konklusionen fra Soundvenues anmelder, da Turboweekend tidligere i år vendte tilbage med singlen ”Under overfladen” – seks år efter, at medlemmerne af den legendariske danske gruppe gik hvert til sit.
Turboweekend kunne ellers sagtens hvile på laurbærrene og sin popularitet. Skulle man være i tvivl om danske musikelskeres fortsatte kærlighed til gruppen, kan man konstatere, at den sidste efterår formåede at sælge 10.000 billetter til sin aktuelle turné på blot 10 minutter.
Alligevel er der tale om mere end en sejrsrunde med et af 00’erne og 10’ernes bedste danske sangkataloger. Således har gruppens tre nuværende medlemmer understreget, at den kreative ild igen er vækket til live, og at de skriver nye sange sammen. ”Det er vigtigt for os, at det ikke bliver legacy-koncerter,” har forsanger Silas Bjerregaard udtalt til Soundvenue.
Turboweekend lagde overbevisende fra land med 2007-debuten ”Night Shift”, der med sine energiske electropopsange og kulørte nu rave-inspiration stak ud på den danske indie-scene. Singlerne “Into You”, “Wash Out” og “Glowing Vision” hittede på P3, og Turboweekend blev nomineret til ”Årets Nye Navn” ved både P3 Guld og Zulu Awards.
I 2009 kom det helt store gennembrud med ”Ghost of a Chance”, hvor de elektroniske impulser blev blødt op med en mere soulet lyd. ”After Hours”, ”Something or Nothing” og ikke mindst ”Trouble Is” førte til prisen som ”Årets Hit” ved GAFFA Prisen 2010. I 2011 modtog Turboweekend en pris for ”P3 Gennembruddet” og en Danish Music Award som ”Årets Danske Livenavn”.
I 2012 tilføjede det tredje studiealbum ”Fault Lines” nye, mere rockede nuancer til gruppens udtryk. Albummet gik direkte ind som nr. 1 på albumhitlisten, og singlen ”On My Side” blev senere kåret som ”Årets Uundgåelige”-hit af P3’s lyttere. I 2015 udkom Turboweekends seneste album ”Share My Thunder”, hvis lyd de har kaldt ”grunge møder triphop”, og som modtog ros fra bl.a. Politiken, GAFFA og Soundvenue.
Turboweekend har altid været kendt for sine ekstremt medrivende koncerter, hvor Silas Bjerregaard styrer showet med sin kraftfulde vokal og stærke publikumskontakt, mens bandet bag ham arbejder som en effektiv, pulserende maskine. Og sådan er det fortsat. På forårets turné har både Soundvenue og GAFFA belønnet bandet med 5 stjerner, Politiken gav 4 bankende hjerter, mens Jyllands-Posten skrev, at gruppen lyder, ”som om de aldrig var væk”.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
BBYBITES
Popmusikalsk hvirvelvind indtager SYD FOR SOLEN med energisk sceneshow og stærke sange.
Hvordan er det at være kvinde i midt 20’erne, hvor identitetskriser og omverdenens (og egne) forventninger kan fylde meget?
Det undersøger Martha Maj Hauptmann under sit snackelskende pseudonym BBYBITES i kulørte og medrivende popsange, hvor der både er plads til at grine, græde og danse. Bbybites’ musikalske projekt er præget af en smittende DIY-ånd, hvor hun er med i alle dele af den kreative proces. Nok derfor fremstår hendes sange så personligt motiverede og relaterbare.
BBYBITESgjorde for første gang for alvor opmærksom på sig selv, da hun i 2020 nåede til finalen i DR’s prestigefyldte talentkonkurrence Karrierekanonen. Samme år var hun en del af VEGA’s omtalte talentshow ”VEGA’s Udvalgte”.
I starten af 2021 blev BBYBITESP3’s Uundgåelige med singlen ”bby”, der udkom via det store internationale label Sony, der i mellemtiden havde signet hende. Senere samme år udkom debut-ep’en ”Pleazer”, der fik en stormende modtagelse af GAFFA, som tildelte den 5 stjerner under overskriften: ”BBYBITESlanger håndmadder ud til dansegulvet og pleaser-genet”. 2021 bød desuden på en nominering til prisen som ”Årets nye navn” til Zulu Awards.I 2022 udkom Bbybites’ anden ep, ”Don’t Care… (but I do)”, hvor hun gør op med det pleaser-gen, som hun tematiserede på forgængeren. Den nye ep modtog også 5 funklende stjerner fra GAFFA’s anmelder, der skrev om det 15 minutter lange værk: ”Mundret servering efterlader glubsk appetit”.
De seneste år har BBYBITESudgivet en række singler, hvoraf flere er musikalske samarbejder med profilerede musikere som Dopha, Eloq og Ericka Jane.
BBYBITESer et rutineret koncertnavn, kendt for sit energiske, ekstravagante og underholdende show. Udover at have turneret i Danmark har hun bl.a. spillet på Roskilde Festival, Heartland Festival, Spot Festival, i Tivoli og som support for Biig Piig og Benjamin Hav & Familien.
Publikum på SYD FOR SOLEN kan derfor godt forberede sig på at blive ramt af en popmusikalsk hvirvelvind, når BBYBITESindtager Valbyparken.FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Carlina de Place
Dansk pops nye store stemme med stærke sange og internationalt potentiale.
Corona var en hård periode for mange. Men den lange periode med isolation derhjemme var også afgørende for at sætte skub i danske Carlina de Places karriere. Den ekstra tid til at nørkle i hjemmestudiet gav hende lyst til at skrive og producere fuldtid, hun lavede en aftale med sine forældre om at droppe ud af gymnasiet – og siden har hun ikke set sig tilbage.
En deltagelse i en sangskriver-camp på Bornholm var også afgørende. Her mødte Carlina de Place den danske sangskriver og producer Morten ”Rissi” Riistorp, der bl.a. har arbejdet sammen med Lukas Graham, Kygo, OneRepublic og haft en finger med på Beyoncé-albummet Renaissance. De klikkede lynhurtigt, og han inviterede hende til sit hjem i Los Angeles for at skrive sange sammen – en tur, Carlina har taget flere gange de seneste år.
Det første resultat af hendes grundige arbejde udkom i starten af 2024 i form af den formfuldendte klaverballade Pieces, som smukt highlighter Carlina de Places klassiske sangskrivningsdyder og store, udtryksfulde stemme. Nummeret havde premiere hos Soundvenue, der kaldte hende ”en sanger, der er i fuld kontrol”. Samtidig blev hun hypet af Andreas Odbjerg, der udtalte, at hun sang ”fuldstændig vanvittigt”. Ved årets ende medtog Soundvenue nummeret Reminded på sin liste over årets bedste danske numre.
2025 er startet med mere hype. Soundvenue udråbte Carlina de Place til et af deres mest lovende nye danske navne, mens GAFFA fremhævede hende i en artikel om ”nye danske artister, der har lyden og potentialet til at opnå stjernestatus”. Samtidig opnåede hendes seneste single, den stemningsfulde What It Feels Like, at blive udnævnt til ”P3’s Uundgåelige”.
Carlina de Places intime levering og personlige udstråling kommer også til udtryk live, hvor hendes fængslende pophymner i grænselandet mellem R&B og singer/songwriter får nyt liv – ikke mindst takket være hendes stærke vokal.
Senest har både GAFFA og Soundvenue kvitteret med to virkelig flotte og 5-stjernede anmeldelser af Carlina de Places koncert på SPOT Festival..
Til efteråret giver hun sine første venue-headlinerkoncerter, men inden da kan publikum på SYD FOR SOLEN glæde sig til at opleve hendes kæmpetalent i fuldt flor i Valbyparken.FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Sienna Spiro
Sienna Spiro
Engelsk soulpops store nye håb imponerer med intime bekendelser og strygerpatos.
Et TikTok-cover kan skabe vilde ringe i vandet. For Sienna Spiro var ‘Break My Heart Again’ af Finneas, det første nummer hun oploadede på det sociale medie. Og ikke alene var det starten på en eksplosiv udvikling, hvor hun få år senere står på spring til det helt store gennembrud; sidste år var hun såmænd i studiet med den amerikanske hitproducer (og bror til Billie Eilish)!
Det engelske kæmpetalents inspirationskilder og idoler tæller legendariske soul- og jazzvokalister som Ella Fitzgerald, Etta James og Frank Sinatra. Det kan aflæses direkte i hendes kraftfulde og udtryksfulde vokal, der med sit store register, tidløse klang og personlige glød vækker minder om engelske sangfyrtårne som Adele, Raye og Amy Winehouse. Sienna Spiros stemme emmer af dyrekøbte erfaringer og levet liv, selvom hun kun lige er ved at forlade teenageårene.
Sienna Spiro begyndte at skrive sine egne numre som 10-årig, og før hun brød igennem, gik hun på et musikgymnasium i London. Hendes TikTok-fortolkninger skabte dog så meget buzz, at hun undervejs skrev kontrakt med det store internationale musikselskab Capitol (Coldplay, Kali Uchis, Katy Perry) – og så var gymnasiet fortid.
Hendes første single ”Need Me” udkom i foråret 2024, men det var opfølgeren ”Maybe”, der for alvor slog hendes navn fast. Det sikrede hende en plads på den engelske single-top 100 og er til dato streamet mere end 40 mio. gange på Spotify.
I 2025 udkom debut-ep’en ”Sink Now, Swim Later”, hvor Sienna Spiro demonstrerer, at hun er fuldt flyvefærdig som både sanger og sangskriver. Det byder på en samling smukke ballader og moderne popnumre, der både byder på intime bekendelser, strygerindsmurt patos og støvede Lana Del Rey-klingende beats.
Modtagelsen af debutudgivelsen har da også været forrygende. SZA og førnævnte Finneas har offentligt rost hende, det toneangivende kulturmedie Dazed har udråbt Sienna Spiro til “musician to watch”, og NME har fremhævet hende som en ”rising star”, der er “certain to dominate the near future”. Populariteten kan også aflæses på hendes 2,1 mio. månedlige lyttere på Spotify.
Det er altså en af fremtidens popstjerner, der for første gang lægger vejen forbi Danmark, når hun optræder med sin smukke og gribende pophymner fredag på SYD FOR SOLEN.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
snuggle
Dansk duo indhyller dig i drømmende shoegaze, knitrende lo-fi og dagdrømmende indiepop.
Som medlemmer af henholdsvis Liss og Baby In Vain har Vilhelm Tiburtz Strange og Andrea Thuesen markeret sig som nogle af de seneste tiårs mest spændende danske indie-musikere. Så meget desto større er glæden, når man lægger ører til deres fælles projekt snuggle.
I fællesskab har de skabt et unikt og imødekommende univers, der inviterer lytteren til at fordybe sig og fortabe sig i musikkens varme, bløde og intime rum, der sender kærlige nik til My Bloody Valentines sansemættede shoegaze, lo-fi-slackerrock, psykedelisk drømmepop og Nirvanas nedbarberede MTV Unplugged-album.
snuggle debuterede med den blissfulde ep’en Game on i september 2023, som en måned efter blev efterfulgt af endnu en ep, Calendula, som Undertoner i forbindelse med snuggles koncert på Roskilde Festival 2024 omtalte som ”en af sidste års bedste, danske udgivelser”. Flere af gruppens numre har desuden været i rotation på P6 Beat.
Fra starten af 2025 kom snuggle under pladeselskabet Eschos vinger, kendt for at huse navne som Smerz, Ydegirl, Iceage – og Liss og Baby In Vain. Her har makkerparret indtil videre sluppet tre fremragende numre: ”Marigold”, ”Dust” og ”Woman Lake”. De to sidstnævnte numre er begge blevet fremhævet i Soundvenues feature for de bedste nye numre, ”Ugens Top Tracks”.
snuggle rumsterer ikke kun i rockundergrunden herhjemme – udlandet har også fået øjnene og ørerne op for duoen. Da deres single ”Dust” udkom i marts 2025, blev den blidt pulserende drømmepop-delikatesse både omtalt i Stereogum, Clash Music og The Face, som – med henvisning til beslægtede danske navne som Astrid Sonne, Fine og ML Buch – skrev: ”snuggle fremkalder den følelse af melankolsk skønhed, som strømmer ud af KBH-scenen i øjeblikket”.
Når de står på scenen sammen, genskaber Strange og Thuesen fornemt den fortættede og introspektive stemning, som præger snuggles sange. Det er musik, man kan falde ind i, zone ud til, men også samles om. Som en varm sweater, der venskabeligt omslutter dig på en smuk, men kølig efterårsdag. Fredag står de klar til at dele musikalske krammere ud til publikum i Valbyparken.FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
Lørdag 9/8
Queens of the Stone Age
Bikini Kill
Peter Sommer
Sleaford Mods
Zar Paulo
Bartees Strange
English Teacher
Krogen
MJ Lenderman & The Wind
Selina Gin & The Iconics
So Good
Der tages forbehold for ændringer i programmet.
-
Queens of the Stone Age
De amerikanske rocklegender fyrer op under riff-kanonerne og deres udødelige guitarbaskere.
Det startede løst og flippet med generatordrevne jamsessions i den californiske ørken i midt-90’erne. Men tre årtier senere rager Queens of the Stone Age op som musikalske titaner på den amerikanske rockscene, som de om nogen har præget og formet med et hårdtslående sangkatalog, der bugner af forrygende guitarbaskere.
Gruppen er centreret omkring den uforlignelige frontmand og hovedsangskriver Josh Homme – kendt for sin natsorte baryton og kække hoftevrid på scenen. Han startede gruppen med udgangspunkt i den tørt huggende ørkenrock, han tidligere havde dyrket i gruppen Kyuss, men i Queens of the Stone Age blev de tonstunge riff kombineret med en mere melodiøs og dynamisk sangskrivning, der med udsøgt musikhistorisk bevidsthed sender kærlige nik til både garagerock, grunge, 70’er-metal og støjrock.
Homme og co. fik for alvor luft under vingerne på det kritikerroste andet album ”Rated R” (2000) og det kommercielle gennembrud ”Songs For The Deaf” fra 2002, der solgte over en million eksemplarer alene i USA, og hvorfra ”Go With The Flow” og ”No One Knows” gik sin sejrsgang på MTV og hitlister over hele verden. Her indtog Queens Of The Stone Age for alvor positionen som internationale rockstjerner, der pustede nyt liv i rockens klicheer uden at gå på kunstnerisk kompromis. En position, som de siden har fastholdt med udødelige rock-bangere som ”Little Sister”, “My God is the Sun” og “The Way You Used To Do” og mesterlige album som ”Lullabies To Paralyze” (2005), ”…Like Clockwise” (2013) og senest ”In Times New Roman…”, der udkom i sommeren 2023. Her tildelte GAFFA det fem funklende stjerner, mens Politiken kvitterede med fire hjerter og kaldte det ”deres hårdeste og mest guitartunge plade i mange år”.
Det var en magtdemonstration uden lige, som Queens of the Stone Age leverede på Roskilde Festival 2023 – og som anmelderne stod i kø for at hylde. GAFFA gav maksimale seks stjerner under overskriften ”Stærkere end nogensinde”, Soundvenue uddelte fem stjerner, mens Politikens udsendte belønnede bandet med fem hjerter og kaldte det ”den bedste Queens Of The Stone Age-koncert, jeg har set i mange år”.
Det er kort sagt et band i absolut topform, der kigger forbi Valbyparken til sommer, hvor de giver en rockmusikalsk masterclass i, hvordan man spiller vital og medrivende guitarrock, som giver dig lyst til at sætte strøm til luftguitaren, kaste djævletegn og brøle med på de stadionstore omkvæd.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Bikini Kill
Uforlignelige riot grrrl-pionerer blæser til angreb med konfrontationslysten punkrock.
Få bands har sat så stort et aftryk på så kort tid, som Bikini Kill fra 1990-97 gjorde. Med tre album og en ep satte Bikini Kill op igennem 90’erne strøm til den stilskabende riot grrrl-bevægelse, der med grupper som Bikini Kill, L7 og Bratmobile erobrede dagsordenen på datidens alternative rockscene med fræsende lo-fi-punk og tekster, der flød over med krigslysten aktivisme og feminisme, som flere årtier før #MeToo gik i struben på sexisme og mandschauvinisme.
Gruppens debutalbum ”Pussy Whipped” fra 1993 er en sand 90’er-rockklassiker, som Spin i 2015 inkluderede på listen “300 Best Albums of the Past 30 Years”, mens signatursangen ”Rebel Girl” i 2006 opnåede en flatterende 27. plads på Rolling Stones liste over “Most Excellent Songs of Every Year Since 1967”.
Bikini Kills grundlægger og frontfigur er Kathleen Hanna – en af indierockens helt store helteskikkelser. Med sin kompromisløse attitude, skarpladte riffs, sans for catchy omkvæd og samfundskritiske blik har hun og Bikini Kill inspireret så forskellige navne som Hole, Nirvana, PJ Harvey, Yeah Yeah Yeahs, Sleater-Kinney og Pussy Riot.
I 1997 gik Bikini Kill i opløsning, hvorefter Kathleen Hanna bl.a. har boltret sig i grupperne Le Tigre og The Julie Ruin. Hun har desuden skrevet den roste selvbiografi ”Rebel Girl”, der udkom sidste år. I 2019 blev Bikini Kill gendannet, og siden har de turneret på tværs af kloden.
At gruppen fortsat er et levende kraftværk af feministisk fræserpunk understregede de i sommeren 2024, da de gav deres første(!) danske koncert nogensinde i Store VEGA.
”En smuk hjemkomst og en indædt sejrsdans for et band, der udstyrede feminismen med nitter og punkslagsange”, konkluderede Informations anmelder begejstret. GAFFA skrev, at gruppen ”triumferede”, Politiken uddelte 5 bankende hjerter, og Soundvenue fulgte trop med 5 stjerner og følgende salut: ”Bikini Kill fik Store Vega til at føles lille og intim, og kontakten til publikum føltes næsten lige så nær, som hvis koncerten havde været afholdt i Ungdomshusets sal”.
Bikini Kills koncert i Store VEGA var komplet udsolgt, og derfor måtte mange af bandets danske fans ved den lejlighed gå forgæves. Så meget desto gladere er vi for, at de amerikanske punkpionerer til sommer vender tilbage til Danmark, hvor de lørdag omdanner SYD FOR SOLEN til en sveddryppende intens rockklub under åben himmel, anført af Kathleen Hannas krigeriske attitude og uforlignelige, kontant konfronterende vokal.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Peter Sommer
Dansk rocks store poetiske stemme giver koncert med sangene fra sit nye formidable album.
Når bogen om det nye årtusindes dansk rockhistorie engang skal skrives, fortjener Peter Sommer sit eget kapitel.
Siden 2004-debuten ”På den anden side” har han opdyrket sin egen frodige musikalske habitat, hvor gnistrende guitarbangere, catchy poppoesi, elegant-eksistentielle ballader og komplekse besyngelser af kærlighedens kringelkroge knopskyder side om side. Sommer er en tidløs trubadur, der leverer sine romantiske og melankolske rockhymner med en ironisk djævlesplint i øjet, dobbelttydige ordspil under vesten og en underspillet folkelighed, der har gjort ham til et af landets mest populære og højtskattede livenavne.
Med otte album, heriblandt uforlignelige udgivelser som ”Til rotterne, til kragerne, til hundene” (2008), ”Alt forladt” (2013), ”Elskede at drømme, drømmer om at elske” (2018) og ”De uforelskede i København” fra 2022, har han en diskografi, som få musikere herhjemme kan matche i omfang og kvalitet. Og med den seneste tilføjelse, ”Verdens volume”, der udkom i marts måned, sætter han en stor fed streg under sin mesterklasse.
”Pop, der fylder hjertet med regn”. Sådan karakteriserer eksiljyden selv albummet, der på fornem vis bygger bro mellem det indre liv og fornemmelsen af en eskalerende kaostilstand i den verden, der omgiver os. Det er en samfundsmæssig krisestemning, der siver ind i det private, nostalgisk længsel og slukøret kapitulation i samfundssindet såvel i kærlighedslivet, men også en knugende indignation over, hvordan og hvorfor vi lod det hele kuldsejle så eklatant.
”Verdens volume” er dog langt fra et dystermulealbum, og som altid står de populærkulturelle referencer på spring i teksterne og den boblende og øregangsmasserende musikside. Fra chanson og Serge Gainsbourg, Lee Hazlewoods sprøde strygerfolkpop, dansk revy og visesang til hippie-filosofi, SoMe-fatigue og Michael Laudrups ikoniske VM 86-scoring.
Som Information skrev i sin begejstrede anmeldelse, så ”lykkes (det, red.) Peter Sommer at gøre det menneskeligt bøvlede romantisk nederlagssmukt, dekadent groovy, kosmisk trist.” Politiken konkluderede: ”Musikalsk er Peter Sommer så god, som han nogensinde har været”. Mens GAFFA har omtalt albummet som ”en diskografisk højderyg i karrieren”.
Med dette fremragende udgangspunkt drager Peter Sommer nu på landevejen, og med sig har han et både bomstærkt og ekvilibristisk meddigtende band bestående af Palle Hjorth, Selina Gin, Anders Bach, Lars Skjærbæk, Søren Zahle og Jacob Haubjerg. Den udsolgte turnéstart i Odense modtog henrykte anmeldelser fra både GAFFA og Fyens Stiftstidende. Peter Sommer spiller kun få eksklusive festivalkoncerter denne sommer, og en af dem er på SYD FOR SOLEN. Lørdagsgæsterne kan allerede nu glæde sig til en stor oplevelse, når han og bandet indtager Valbyparken.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Sleaford Mods
Tung bas og konfrontationssøgende tekster fra kompromisløs engelsk duo.
Sleaford Mods er kongeeksemplet på, at ”less is more” kan være en vinderformel. For få bands har fået så meget ud af få, men knivskarpe musikalske dogmer som den engelske punk-hiphop-poetiske duo.
Sleaford Mods er resultatet af to verdner, der på smukkeste vis kolliderer. Andrew Fearns minimalistiske produktioner, der mikser kradse elektroniske lydflader med olmt kværnende oldschool-beats, og Jason Williamsons uforsonlige socialrealistiske tekster med bredsider mod bl.a. politikernes hykleri, Brexit-idioti og højrepopulisme. Fremført som tænderskærende intens spoken word og råberap.
De har bl.a. samarbejdet med notabiliteter som The Prodigy, Hot Chip, Orbital og medlemmer af Jane’s Addictions, og deres samfundskritiske indignation, konfronterende attitude og vilje til at sønderbombe den gode stemning kan minde om grupper som Viagra Boys, Idles og Shame. Men først og fremmest er Sleaford Mods i ordets egentlige – og bedste – forstand to musikalske originaler, der sammen har skabt deres eget vidunderligt excentriske hjørne i den engelske musikbranche.
Gruppen startede i Nottingham i 2009, hvor Williamson i 2009 fandt sammen med produceren Simon Parfrement, der i 2012 overlod tøjlerne til Fearns – Parfrement fortsatte dog som bandets fotograf og medieproducer. Gennembruddet kom i 2015 med albummet ”Key Markets”, der akkompagneret af en voksende hype omkring det kompromisløse makkerpar kravlede helt op på en 11. plads på den engelske albumhitliste og sluttede året med placeringer på både The Guardians og NME’s årslister.
Herefter signede Sleaford Mods med det legendariske indie-label Rough Trade (The Libertines, Pulp, Sufjan Stevens), der har udsendt deres seneste fire album, hvoraf de seneste to, ”Spare Ribs” og ”UK Grim”, er gået ind som henholdsvis nummer 4 og 3 på hjemlandets albumliste og top 15 i Tyskland. Sleaford Mods har kort sagt for længst bevist sig som et langtidsholdbart band, der gang på gang har formået at skabe fantastiske numre ud fra deres simple musikalske setup.
Live udmærket de to baryler sig også ved at få det maksimale ud af få midler. Andrew Fearn er placeret tilbagetrukket på scenen bag en smadret pc, ofte med en øl i hånden, hvorfra han stoisk afvikler sine bassede beat-tirader. Imens pisker Jason Williamson rundt på scenen som en besat gadedreng med akut orddiare, mens han fremfører sine konfrontationssøgende tekster med poetisk nerve, stram rytmisk timing, fysisk pondus og smittende energi.
Som Politiken engang skrev i en femstjernet koncertanmeldelse af gruppen, så kører Sleaford Mods på to cylindre, men brøler som ”et helt Formel 1-felt”. Vi glæder os usandsynligt meget til, at de fyrer op under motoren lørdag på SYD FOR SOLEN.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Zar Paulo
Et af Danmarks bedste livebands giver eksklusiv sommerkoncert på SYD FOR SOLEN.
”Det her var ikke bare en koncert. Den vil skrive sig ind i historien som et særligt øjeblik på Roskilde Festival 2024”.
Sådan skrev GAFFA’s anmelder henført i sin seksstjernede anmeldelse, da Zar Paulo sidste sommer spillede for et fyldt Arena-telt på Roskilde Festival. Soundvenue har også flere gange uddelt maksimumkarakter til gruppens koncerter og udråbt den til ”et af de bedste livebands herhjemme”. I 2023 hjemtog Zar Paulo da også en DMA-statuette i kategorien ”Årets nye danske livenavn”.
En Zar Paulo-koncert er som antydet en helt særlig oplevelse, hvor gruppen på mesterlig vis formår at transformere energien fra deres balstyriske synthrock til en smittende liveoplevelse ved hjælp af deres fasttømrede kollektive bandfællesskab og enestående publikumskontakt. I centrum står forsanger Emil Vammen, hvis flagrende og fængslende performance Soundvenue med rockhistorisk schwung har beskrevet således: ”Det ene øjeblik vrider han sig som Ian Curtis i et epilepsianfald. Det næste øjeblik kanaliserer han David Byrne-agtig mani”.
I gruppens lydbillede diverteres man som lytter med alt godt fra 70’erne og frem – new wave, postpunk, synthpop, 80’er-saxofon, guitarsoloer, elektroniske trommer, koklokke, you name it. Resultatet er dragende hamskiftende rockhymner, der kan være elektrisk opkørte og kropsligt inciterende, men også indfølende, inkluderende og fællesskabsomfavnende.
Zar Paulo har på kort tid flyttet sig fra den aarhusianske undergrund og ind til det absolutte centrum af dansk musik. I januar 2022 udgav de singlen og gennembrudshittet ”Klap for fædrelandet”, som omgående skabte buzz omkring bandet. P3 udvalgte nummeret som ”P3’s Uundgåelige”, og senere samme år var bandet nomineret til ”P3 Talentet” til P3 Guld.
I 2023 udkom det todelte debutalbum ”Elendig software”, der modtog 5 ud af 6 stjerner fra både Soundvenue og GAFFA, mens Politiken gav fire dunkende hjerter og kaldte Zar Paulo for ”dansk musiks nye hofleverandør af evergreens”. Siden har gruppen været travlt optaget med at turnere med sangene fra debuten på spillesteder og festivaler i alle hjørner af Danmarkskortet.
I efteråret 2024 har Zar Paulo spillet flere udsolgte koncerter i landets fire største byer, og pt. tager de et velfortjent break for at samle energi og inspiration til festivalsommeren 2025. Her kan lørdagspublikummet på SYD FOR SOLEN se frem til eksklusivt at opleve bandets eneste sjællandske show i 2025, hvor de er klar til at demonstrere deres fænomenale live-evner.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Bartees Strange
Genreknusende rockvisionær, der favner både rock, punk og hiphop.
Det er de færreste rockmusikere, der nævner 50 Cents “Get Rich Or Die Tryin” og Bloc Partys “Silent Alarm” som to af sine største inspirationskilder. Men så igen: Bartees Strange er med sit åbne musikalske sind og sin bredtfavnende genrekærlighed antitesen til bagstræberisk rockisme og guitardogmatik.
Den engelsk-amerikanske sanger og sangskriver har suget inspiration til sig hele sit liv. Han voksede op med en operasyngende mor og en far, der elskede Funkadelic, Fleetwood Mac og Neil Young. Som teenager dyrkede han intenst hardcore- og emogrupper, hiphop og engelsk dubstep, og senere flyttede han til Brooklyn og kastede sin kærlighed på datidens boblende indiescene og grupper som TV On The Radio, Bon Iver og The National. Meget apropos, gjorde han for første gang for alvor opmærksom på sig selv i 2020 med ep’en ”Say Goodbye to Pretty Boy”, hvor han fermt og personligt fortolker sange af sidstnævnte rødvinsrockere.
I 2020 udkom også debutalbummet ”Live Forever”, der blev udnævnt som ”Best New Music” af Pitchfork med den flotte karakter 8,2. På debuten møder man en udtryksfuld sanger og flyvefærdig melodimager, der ubesværet jonglerer med inspiration fra klassisk arenarock, folk, punk og hiphop. Albummet sendte ham efterfølgende på turne med bl.a. as Lucy Dacus, Phoebe Bridgers og Courtney Barnett.
I 2022 udkom den fremragende og lige så genrediverse opfølger ”Farm to Fable” via det stilskabende indielabel 4AD (Big Thief, The Breeders, Deerhunter). Albummet blev skamrost af bl.a. Pitchfork, Rolling Stone og Mojo og udråbt til et af årets bedste album af NME.
Efter at have udsendt sit andet album løb Strange tilfældigt ind i Taylor Swifts hofproducer Jack Antonoff på en festival. Han viste sig at være fan af Stranges musik, og det blev starten på et musikalsk venskab, der bl.a. har resulteret i, at Bartees Strange medvirker på det seneste album fra Antonoffs rockgruppe Bleachers, og at Antonoff har været med til at producere Stranges nye, tredje album, ”Horror”, der udkom i februar 2025.
På ”Horror” demonstrerer Strange endnu engang sin ekstraordinære evne til at bygge bro mellem umiddelbart uforlignelige genrer: fra støjende 90’er-indie og pumpende synthpop til melodiøs softrock og smægtende country på hjemstavnshymnen ”Baltimore”. Og altid med kort afstand til et medrivende og forløsende omkvæd.
Glæd dig til at opleve ham til sommer, når han er klar til at levere et spraglet rockshow af en anden verden på SYD FOR SOLEN.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
English Teacher
Intens og legesyg artrock fra Mercury Prize-vindende kæmpetalenter.
Der er bands, som debuterer til ros og skulderklap – og så er der English Teacher.
I januar 2024 udkom deres første fuldlængde ”This Could Be Texas” til blændende anmeldelser. De modtog bl.a. 5 ud af 5 stjerner fra NME, som kaldte debuten ”everything you want from a debut; a truly original effort from start to finish, an adventure in sound and words, and a landmark statement”. Og da Englands nok mest prestigefulde albumpris, Mercury Prize, blev uddelt senere på året snuppede de fire artrock-opkomlinge statuetten for næsen af bl.a. Charlie XCX, Beth Gibbons og The Last Dinner Party.
Musikalsk kan English Teacher med deres åbne tilgang til sangskrivning og genrekonventioner vække mindelser om kontemporære kolleger som Squid og Black Country, New Road. På ”This Could Be Texas” når de således både omkring kringlet artrock, strygerbåren kammerpop, spoken word, 90’er-indie og blottede ballader, hvor gruppens frontfigur Lily Fontaine folder sin imponerende vokal ud i fuld pragt.
Fontaine er i tilgift i besiddelse en usædvanlig skarp poetisk pind, der gør bandets tekster til en særskilt oplevelse. Hun veksler ubesværet fra køns- og racemæssig kritik og socialrealistisk drama til sit eget mentale helbred og sin kærlighed til hjemstavnens højlandsområde The Pennines.
Det musikalske firkløver mødte hinanden i konservatoriemiljøet i Leeds og dannede i 2018 drømmepopgruppen Frank, der i løbet af de følgende år transformerede til den mere genrenysgerrige inkarnation, der i 2020 ændrede navn til English Teacher. Med 2021-singlen ”R&B” og ep’en ”Polyawkward” fangede de for alvor omverdenens opmærksomhed, i 2023 udråbte Time Magazine singlen ”Nearly Daffodills” til en af årets bedste singler, og buzzen kulminerede, da debutalbummet udkom via Islands Records (PJ Harvey, Pulp, The Slits) og gik ind som nummer 8 på den officielle engelske albumhitliste.
Live benytter English Teacher sig også af hele deres melodiske og kompositoriske arsenal, når de sender knitrende støjbredsider afsted mod publikum og indhyller dem i intime, cellobårne passager.
Sidste år gennemførte de deres første udsolgte UK-tour og spillede også flere udsolgte koncerter i USA. Herhjemme havde vi også fornøjelsen af gruppen, da den gæstede Roskilde Festival med et fremragende show, som GAFFA honorerede med fem flotte stjerner og følgende skudsmål af gruppen: ”Oprigtige, rå og helt til stede i øjeblikket”. Der er kort sagt en intens og gribende koncertoplevelse i vente, når English Teacher indtager SYD FOR SOLEN til sommer.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Krogen
Dansk original og enmandshær bringer countryen ud til folket.
Lasse Krog har en dyb personlig kærlighed til country. Den blev for alvor kickstartet i mødet med outlaw-country-ikonet Waylon Jennings, kendt for sin kontrære og anarkistiske tilgang til countrymusikkens ellers ofte faste regler, temaer og konventioner. Den samme tilgang kommer til udtryk, når den danske musiker optræder under sit musikalske alias Krogen.
Den klassiske countrys melodiske enkelthed og støvede melankoli er tydelig i Krogens sangskrivning. Det samme er hjemlige fortolkere som Johnny Madsen og Allan Olsen, hvilket er tydeligt på det glimrende debutalbum Henover lakken (2022). Side 33 karakteriserede albummet som ”udkantsmusik med inderlighed”, hyldede de ”ærlige sange om livets vilkår, faldgruber og fællesnævnere” og kaldte Krogen ”en moderne troubadour, der ønsker at bruge sine sange til at forløse lytteren og gribe os om hjertet”.
Samtidig har Krogen også blik for den nyfundne appel, stjerner som Morgan Wallen, Luke Combs og Post Malone dominerer hitlisterne med. Som han siger: ”Jeg vil gerne spille på de store scener, bringe countrymusikken ud til mange flere danskere, og derfor trækker jeg mine sange i en mere poppet retning.”
Det kan høres på hans seneste single Elske den man får, der udkom i starten af 2025 – Krogens første udgivelse for Capitol Records Denmark, der også arbejder med store danske navne som Andreas Odbjerg, Peter Sommer og Ida Laurberg. Lyden på Elske den man får er stor og velproduceret, og omkvædets ekstatiske kulmination er som skabt til at blive skrålet fra store scener. Nummeret har da også været i heftig rotation på P5.
På en måde er det helt simpelt for Krogen: ”Jeg spiller country, fordi jeg elsker country. For mig handler det om energi, om følelser, om at skabe noget, man både kan vælte rundt til og tude til. Country er kærlighed for mig. Det er her, jeg hører hjemme.”
Lørdag på SYD FOR SOLEN er der mulighed for at nyde hans kærlighedsdrevne country-revival, der på samme tid hylder, udfordrer og fornyer genren.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
MJ Lenderman & The Wind
Indierockens nye super-darling charmerer dig med skramlede melodier og guitarbredsider.
Det er de færreste musikere, der kan bryste sig af at have modtaget to ”Best New Music”-kåringer hos Pitchfork på godt to år – men det kan MJ Lenderman. Og generelt har den amerikanske sanger, sangskriver og multimusiker ikke kunnet sparke sig frem for hype, ros og kærlighedserklæringer de seneste år.
Mark Jacob Lenderman, som hans fulde navn lyder, er lidt af et alternativ vidunderbarn. Han er flasket op på Sparklehorse, Jason Molina, Warren Zevon og Bob Dylan, mestrer en bunke forskellige instrumenter, spytter ny musik ud i højt tempo, og så formår han ubesværet at veksle mellem gnistrende guitarriffs, støvet folk, sødmefuld country og skramlet indierock.
Han mestrer både gribende ballader og potente guitarbangere, og så skriver han underfundige og tørt sarkastiske tekster, der kan handle om alt fra tømmermænd, pizza og Pixar-film til kærlighedsknubs, usund maskulinitet og livet på landet i Asheville, Carolina, hvor han bor. Det ene øjeblik lyder han som en purung Neil Young eller snotnæset Ryan Adams, det næste som arvtageren til Pavements og Mac Demarcos krøllede og legesyge slackerrock.
Lenderman er ikke kun solomusiker, tværtimod har han bl.a. været trommeslager i singer/songwriteren Indigo De Souzas band, medvirket som sanger og guitarist på Waxahatchees fremragende album ”Tiger Blood” (2024), og sidst, men ikke mindst er han en del af den formidable indierockgruppe Wednesday, hvor han som leadguitarist er garant for at levere krasse guitarbredsider.
Solokarrieren blev kickstartet i 2019 med et selvbetitlet debutalbum, men omverdenen fik for alvor øjnene op for hans indie-superevner på ”Boat Songs” (2022), der udover det førnævnte ”Best New Music”-mærkat modtog den flotte karakter 8,3 af Pitchfork. Den hæder levede efterfølgeren ”Manning Fireworks”, der udkom efteråret 2024, mere end op til. Pitchfork tildelte både ”Best New Music” og den exceptionelt høje karakter 8,7, og herhjemme kvitterede Politiken med fem hjerter og kaldte det ”noget af det bedste, der længe er kommet ud af alternativ country”.
MJ Lenderman er ikke kun er et fænomen ud over det sædvanlige på album. Live er han sammen med sit band et sitrende kraftværk, der puster ekstra liv, energi og pondus ind i kompositionerne. Det demonstrerer de suverænt på livealbummet ”And the Wind (Live and Loose!)” fra 2023, hvor samspillet står i flammer, mens Lendermans guitarekvilibrisme får god plads til at udfolde sig. Det er, som Pitchfork skriver i deres – igen – positive anmeldelse, ”a document of friendship, the experience of watching the stories Lenderman wrote in isolation become bigger than their creator”.
Sammen med Wednesday har MJ Lenderman tidligere gæstet Danmark, men koncerten lørdag på SYD FOR SOLEN bliver hans første herhjemme i eget navn. Bare hvis du har brug en endnu en god grund til at dukke op.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
Selina Gin & The Iconics
Fængende indiepop fra en af Danmarks største nye stemmer.
Efter at have sat sit præg på dansk musik i knap et årti spillede Nelson Can i starten af 2020 sin sidste koncert for et udsolgt Store VEGA.
Når en gruppe bryder op, stiller det medlemmerne i en usikker situation – for hvad skal der så ske? For Nelson Can-forsanger Selina Gin var der dog ikke den store betænkningstid, efter at gruppen havde spillet sin sidste koncert i start-2020. De efterfølgende år har hun nemlig brugt på at etablere sig som formidabel solokunstner med en af dansk indiepops største stemmer.
Hvor Nelson Can var en tæt og fandenivoldsk rockende enhed, er Selina Gin på egen hånd en flertydig og undersøgende sangskriver, der komponerer sine detaljerige numre i grænselandet mellem indie, softrock, kammerpop og legesyge elektroniske input. Alt sammen centreret omkring hendes udtryksfulde og varmt glødende vokal, der nænsomt omfavner lytteren som en varm trøje.
Selina Gins musikalske mesterklasse stod klart, da solodebuten Patiently Waving i 2022 udkom til strålende anmeldelser. GAFFA uddelte 5 stjerner under overskriften ”Forførende vokal i alsidigt univers” – det samme gjorde Soundvenue og Jyllands-Posten, og sidstnævnte konkluderede, at ”stemmen, sangene og det på én gang dynamiske og sfæriske udtryk går op i en højere enhed på dette helstøbte værk.”
Ved siden af solokarrieren har Selina Gin også manifesteret sig som en af de mest skattede samarbejdspartnere for Peter Sommer, der også optræder lørdag på SYD FOR SOLEN. Hun har således medvirket på hans seneste to album, De uforelskede i København og Verdens volume, og er desuden en essentiel del af hans aktuelle liveband. Derudover har Selina Gin bl.a. lavet musik til den populære DR-podcast Flyvende tallerken.
Selina Gin er også en stærk og begavet performer, der live bliver bakket op af det bomstærke backingband The Iconics. Hun har bl.a. spillet på Roskilde Festival, Heartland, Store VEGA og VoxHall. At hun kan præstere under svære forhold, beviste hun på Roskilde Festival 2023, hvor hendes optræden var hjemsøgt af tung regn – der dog ikke afholdt hende fra at brænde suverænt igennem. GAFFA’s anmelder kvitterede med 5 funklende stjerner og kaldte koncerten for ”en stor musikalsk oplevelse, som var vejret værd.”
Noget kunne tyde på, at Selina Gin barsler med udgivelsesplaner i 2025. I hvert fald har hun udgivet to nye numre i år: den catchy guitarbasker ”Hey, Gatekeeper <3” og den smukke ballade ”Hurts Like a Mother”. Der skulle således være garanti for nye numre på setlisten, når hun indtager Valbyparken til sommer.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST
-
So Good
Hiphop-beats, tyggegummipop og punkattitude fra et af Englands mest spændende nye navne.
Man kan præsentere sin musik på mange forskellige måder. So Good gør det kort og simpelt på Instagram, hvor hun kontant og fyndigt skriver: ”IGNORANT BRAT POP.”
Vil man gerne vide mere om det balstyriske britiske projekt, kommer man dog hurtigt på overarbejde. Dels er bandnavnet noget af det mest google-fjendtlige længe set, dels er det indtil videre begrænset, hvad man overhovedet kan finde om So Good. Der er ikke megen information om den baret- og ankelsokbærende sangerinde – faktisk er der delte meninger om, hvorvidt So Good egentlig er en solist med backing-sangere/musikere eller måske et band.
Når det kommer til musikken, rammer Instagram-beskrivelsen dog hovedet på sømmet. For udover det venlige nik til Charli XCX og sidste sommers popkulturelle heydays, så beskriver ignorant brat pop ganske præcist den ubekymrede og kompromisløse måde, hvorpå So Good i ægte DIY-manér henter inspiration fra alle hylder. I hendes kulørte musikalske univers finder man således både elementer af drill, hiphop, punk og kulørt tyggegummipop a la 00’er-fænomenet t.a.T.u. Teksterne er på samme måde præget af både deadpan-humor – som forestillingen om at have et mandligt kønsorgan på ”If I Had a” – og mere sarkastiske, samfundskritiske stikpiller.
Live har So Good blandt andet gjort opmærksom på sig selv som support for det britiske punkrockband The King Blues og de legendariske Skunk Anansie. Hendes sceneshow er en eksplosiv cocktail af pågående beats, punkattitude og simple dansekoreografier, der tilsammen skaber en intens og løssluppen poppunkfest blandt publikum.
2025 har indtil videre budt på den forrygende knaldperle af en single ”I Rewrote the Fucking Bible”, som lover godt for So Goods musikalske fremtid, der har potentiale til at blive både lang og gylden. Når So Good står på scenen på SYD FOR SOLEN, er det derfor en enestående mulighed for at opleve et af Englands mest spændende nye navne, inden hun for alvor bryder igennem.
FORRIGE ARTIST
NÆSTE ARTIST