Maja Lund - Kunstner og tekstildesigner
Valbyparken indkogt til gyldne baner af solskin
Ud fra dyb kendskab til farver, tekstiler og pigmenteringer vil Maja Lund formgive en lysende udsmykning, som møder dig når du går gennem indgangen til festivalpladsen. Bløde baner af stof vil veje over dig i gule nuancer, nøje udvalgt af Lund. De repræsenterer nemlig de planter, som vokser i Valbyparken. På den måde kan man forestille sig udsmykningen som et indkog af landskabets gyldne farver. Ideen til den tekstile udsmykning er, at den både skal være stemningsskabende for gæsterne, der passerer igennem og samtidig har den den praktiske funktion at yde skygge for dem, der arbejder under den.
Maja Lund er kunstner, uddannet som tekstildesigner og etnolog, og arbejder i feltet mellem materialebaseret kunst og kunsthåndværk. I sin kunstneriske praksis er Lund præget af interessen for landskaber og kulturhistorie, og hun har specialiseret sig i naturlige farvematerialer og -fibre.
Vi besøgte Lund under hendes ophold på Statens Værksteder til en samtale om planter, tang, eksperimenter og for at se de uendeligt lange baner af vådt stof som skal bruges til hendes udsmykning.
Hvad inspirerer dit arbejde for tiden?
Jeg er meget fascineret af materialer i vandede landskaber. De seneste år har jeg arbejdet med materialer fra havet, særligt tang og muslingefibre, også kaldet “havsilke”, som jeg undersøger og eksperimenterer med i forskellige kunstneriske og videnskabelige sammenhænge. Til efteråret har jeg en udstilling i København, som omhandler netop disse materialer og deres tilhørende sammenfiltrede fortællinger. Jeg er generelt interesseret i at undersøge og arbejde med relationer mellem materialer og mennesker i forskellige tekstile praksisser, både de animalske fibre og plante materialerne, som måder at forstå og blive-til-med hinanden på.
Du skaber jo en udsmykning som også har den praktiske funktion, at det skal fungere som selve indgangen til festivalen. Hvordan balancerer du det kunstneriske og abstrakte, over for det funktionelle og praktiske?
Der har været flere udfordringer i forhold til det konkrete område jeg arbejder med bl.a. fordi der er mange praktiske foranstaltninger, som jeg ikke har kunne styre; bevægelsesveje, afstandsregulering, jernstativer, teltet mm, der bare er en præmis. Jeg har derfor valgt at arbejde med himmel/loftrummet, hvor blikket fra de gående og stående kan samles om stoffets bevægelser og farver, og spejle de bevægelser, der foregår på jorden. Samtidig har det også været vigtigt for mig at skabe elementer, som festivalen senere kan genbruge og forandre til andre funktioner eller udtryk i fremtiden.
Hvilken betydning har musik for dig når du arbejder i dit atelier?
Musik – og lyd generelt – har stor betydning for, hvordan jeg bevæger mig og er i verden. Jeg har selv en baggrund som udøvende musiker og musikken er på en måde vandret ind i min tekstilkunstneriske praksis, hvor jeg også her arbejder med at skabe toner, farveklange og harmonier.
Når jeg arbejder, kan musik både medvirke til at skabe et inspirerende rum eller det kan være mere funktionelt og styrke arbejdstempoet, f.eks. hvis mit arbejde er meget repetitivt. Ofte understøtter det en kropslig stemning jeg har – eller som jeg ønsker at frembringe – men andre gange kan det være forstyrrende, hvor jeg i stedet har brug for stilhed omkring mig og hellere vil være i lydene fra de materialer og processer jeg arbejder med.
Jeg har selv en baggrund som udøvende musiker og musikken er på en måde vandret ind i min tekstilkunstneriske praksis, hvor jeg også her arbejder med at skabe toner, farveklange og harmonier.
Ofte understøtter musikken den kropslige stemning jeg har – men andre gange kan det være forstyrrende og jeg har i stedet har brug for stilhed omkring mig for at høre lydene fra de materialer og processer jeg arbejder med.